“Bij het begin van elk innovatietraject komt de vraag aan de orde: wie kan dit het beste doen? En doen we dit intern of extern? Wat mij betreft zijn er drie redenen om te overwegen projectmanagement van productinnovatieprojecten uit te besteden.”
“Ten eerste: specialisme. Het managen van productinnovatie trajecten is een specialisme. Iets waar je na verloop van tijd steeds beter in wordt. BEACON is volledig gefocust op het managen van productinnovatie, het is het enige wat we doen en we doen dit in zeer uiteenlopende branches. Veel klanten vertellen ons dat het een flinke uitdaging kan zijn om binnen het bedrijf de mensen te vinden met dat specialisme die ook nog beschikbaar zijn.”
“Ten tweede: ervaring. Het managen van productinnovatie is een complexe taak.”
“Het helpt enorm als je een flink aantal verschillende projecten gedaan hebt. Het grote voordeel van het werken met BEACON is dat onze ervaring breed is, opgedaan bij diverse klanten, van multinational tot start-up. Daarmee hebben we uit eerste hand ervaren wat wel werkt en wat niet. En welke aanpak goed zou passen bij deze innovatie en dit bedrijf. Daarbij hebben de BEACON projectmanagers een team achter zich staan met collega-innovatiespecialisten die -waar nodig- meedenken. Onze ervaring is dat je als extern projectmanager net iets meer autoriteit hebt. Als iemand van buiten de organisatie zegt: ‘deze kant gaan we op’, is dat toch dwingender en wordt er beter geluisterd en geacteerd. Daardoor is het als extern projectmanager net iets makkelijker om beheersing en controle in het proces te brengen.”
“Ten derde: flexibiliteit. Innovatie is vaak een verkenningstocht. Op die tocht kun je inderdaad op het fantastische geplande resultaat uitkomen, maar je kunt er ook achter komen dat de gedroomde innovatie toch niet blijkt te werken. Niet blijkt aan te sluiten bij de behoefte van de klant, toch technisch lastiger te realiseren is of dat de businesscase zwakker blijkt dan gedacht. Op zo’n moment is het goed om óf bij te draaien óf het project te stoppen. Met uitbesteed projectmanagement is zo’n stap flexibeler te maken. Ook is het prettig om als er haast geboden is (wanneer niet?), snel te kunnen schakelen met BEACON.”
“Zijn er ook nadelen aan verbonden? Ik weet niet of het een nadeel is, maar in ieder geval herken ik de gevoeligheid van bedrijven om iets dat zo dicht bij de kern van het bedrijf ligt, (deels) in de handen van een extern projectmanager te geven. Dat voelt bij de start ongemakkelijk aan. Toch zie ik dat zowel bij onze klanten als bij onze projectmanagers de grens al snel vervaagt. Je werkt gezamenlijk aan een innovatie en zet al je kennis en ervaring in om dat tot een succes te maken. Die samenwerking voelt al heel snel als één team met één doel.
Bij BEACON zijn we zeer loyaal aan onze klanten. We werken nooit voor directe concurrenten. Bij de selectie en het aannemen van klanten zorgen we er altijd voor dat er geen belangenverstrengeling is, dat het niet in hetzelfde segment zit. Maar de kennis die we opdoen in bijvoorbeeld de automobiel industrie, blijkt soms perfect toepasbaar in de food industrie.
Wat wij bij veel klanten zien is dat er binnen het bedrijf rotsvaste overtuigingen bestaan over hoe een innovatieproject in elkaar zit. Bijvoorbeeld dat het jaren zou moeten duren. Terwijl het misschien veel sneller kan. Want je bouwt altijd voort op eerder opgebouwde kennis. De frisse blik die we meebrengen door de ervaring die we hebben, helpt onze klanten om sneller tot mooie resultaten te komen.”