‘Zowel structuur als creativiteit is cruciaal voor succesvolle innovatie’
‘Zelfs het beste idee komt niet tot een goed eindproduct zonder het juiste innovatie management. Ik ben erachter gekomen dat juist het succesvol realiseren van een product mij voldoening geeft en dat dit vaak niet goed (genoeg) gaat binnen een bedrijf. Al vanaf mijn eerste baan als product designer, ben ik mij bezig gaan houden met het opzetten van een werkbaar productontwikkelproces. Ik vind het heel interessant om steeds te zoeken naar de juiste balans tussen commercie, techniek en design om tot het perfecte eindproduct te komen. Het aanbrengen van structuur en duidelijke doelen is daarbij van cruciaal belang, het schept duidelijkheid naar alle betrokkenen. Een goede structuur schept overzicht binnen het project en biedt ruimte voor dynamiek en creativiteit. En het is fantastisch om uiteindelijk samen met het ontwikkelteam het gestelde doel te bereiken en de eerste batch van de band te zien rollen.’
De energie van goede samenwerking
‘Ik word blij van projecten met een hoop uitdagingen. Mijn kracht ligt in de combinatie van enerzijds mijn bevlogenheid en enthousiasme, en anderzijds mijn analytische blik en vermogen om structuur aan te brengen. Overzicht creëren voor mezelf en anderen is iets dat ik van nature doe.
Ik heb oog voor de mensen in mijn ontwikkelteam en houd van de energie die goede samenwerking met zich mee brengt. Ik ben positief ingesteld, maar ik ben realistisch als dat nodig is en zet mijn creativiteit in voor ingewikkelde vraagstukken.’
Leuk om te leren
‘Van jongs af aan ben ik al bezig met dingen maken, uitvinden en ontwerpen. Mijn opleiding als industrieel ontwerper aan de TU Delft was dan ook een logisch vervolg. Bij Smartwares Group (oa. merken als Tristar, Princess, Smartwares) heb ik fantastische projecten gedaan, van raclettes tot slimme verlichting. In 6 jaar groeide ik door van product designer naar innovatiemanager. In die functie was ik commercieel eindverantwoordelijk voor alle in-house productontwikkeling projecten, van interne kick-off tot massa productie en B2B lancering. Ik coachte de product designers, onderhield nauw contact met de fabrieken in China en zorgde voor communicatie richtingverkoop over de visie en gecreëerde innovatie roadmap. Binnen dit bedrijf heb ik veel geleerd, op zowel bedrijfsmatig, commercieel als leidinggevend vlak. Binnen mijn vakgebied was ik de meest senior medewerker. De reden waarom ik overstap naar BEACON is dat ik het heel leuk vind om weer te gaan leren: mijn blik te verruimen, verschillende bedrijven van de binnenkant te leren kennen en mijn kennis te verdiepen. En om binnen een team ervaren en gespecialiseerde innovatiemanagers te kunnen overleggen.’