‘Mensen zijn de belangrijkste asset van een bedrijf, daarom is goed people management zo belangrijk’
‘De opdrachtomschrijving voor een projectmanager is vaak om gestelde doelen binnen een gestelde tijd en een gesteld budget te realiseren. Dat zijn allemaal ‘harde’ gegevens. Echter, om dat daadwerkelijk te realiseren met je team van verschillende mensen met verschillende achtergronden, zijn diverse ‘zachte’ vaardigheden nodig. Ofwel people management. Een definitie van een people manager is: ‘iemand die mensen organiseert, motiveert en inspireert. Een people manager heeft aandacht voor het individu en waarborgt ook de teambelangen.’ In de praktijk betekent dit voor mij dat ik een werkklimaat probeer te scheppen waarin de teamleden kunnen floreren. Een klimaat waarin mensen eerlijk en positief zijn, waarin ze zich veilig voelen en fouten durven te maken. Ik ga hier in op enkele aspecten die daarbij essentieel zijn.’
Interesse
‘Het is van belang dat je geïnteresseerd bent in je teamleden en de tijd neemt om hen te leren kennen. Zo leer je hoe iemand in elkaar zit, wat diegene leuk vindt en wat zijn of haar drijfveren zijn. Als je je teamleden goed kent, kun je makkelijk hun situatie inschatten en met hen ‘levelen’. Dit draagt er aan bij dat mensen zich herkend, begrepen en gewaardeerd voelen en dit komt de betrokkenheid en productiviteit ten goede. Daarbij helpt het ook zeker als je attent bent; bijvoorbeeld door mensen te complimenteren of door na te vragen over iets in de privésfeer waarvan je op de hoogte bent. Het zijn vaak kleine dingen die het verschil kunnen maken. Zo heb ik eens een senior collega horen zeggen: ‘Ik kreeg net een complimentje van dat directielid. Daar kan ik weer twee maanden op werken!”
Luisteren
‘Een ander belangrijk aspect is om te zorgen voor open en heldere communicatie over en weer. Om te beginnen is het belangrijk om goed te luisteren, zodat je teamleden voelen dat ze worden gehoord, dat je open staat voor hun ideeën en dat er iets met hun punten gebeurt. Mensen voelen zich dan vrij om mee te denken en gewaardeerd als ze met ideeën en oplossingen komen. Dat komt de creativiteit en samenwerking ten goede.’
Feedback
‘Een ander aspect van open communicatie is om elkaar feedback te geven. Een essentiële randvoorwaarde hiervoor is wel dat mensen een veilige omgeving ervaren waarin feedback constructief kan worden gegeven en ontvangen. Als projectmanager kun je hierin expliciet de toon zetten door duidelijk te maken dat het krijgen van feedback niet iets persoonlijks en negatiefs is (waarderen en complimenten maken zijn overigens ook vormen van feedback). Feedback is bedoeld als hulp om ervan te leren en beter te worden en om, waar nodig, iets opgelost te krijgen of in de toekomst makkelijker te laten verlopen. Bij het geven van feedback is het dus van belang dat het niet persoonlijk is, dat het helder en constructief is en dat je onderling met elkaar meedenkt over oplossingen. Als je als projectmanager feedback aan een individueel teamlid wilt geven, is het belangrijk dit niet in een groep (bijvoorbeeld in je teammeeting) te doen, maar in een afzonderlijk een-op-een gesprek. Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met de veilige omgeving.’
Verwachtingsmanagement
‘Als laatste punt wil ik ook graag nog het belang noemen om verwachtingen over en weer tijdig en duidelijk aan te geven. Dit is misschien een open deur, maar het mag toch nog wel een keer herhaald worden, vind ik. Niemand zit namelijk te wachten op onverwachte en last minute zaken. Door goed verwachtingsmanagement weet iedereen waar hij/zij aan toe is en kan er geanticipeerd worden op mogelijke issues.’
‘Het is mijn ervaring dat het soms wel even wat tijd kan kosten om zo’n open werkklimaat te creëren, maar dat dit een goede investering is. Mensen zijn uiteindelijk de belangrijkste asset van een bedrijf. Als dit gewoon wordt voor jou en je teamleden zul je zien dat niet alleen individuen groeien, maar ook je team als geheel.’