Menno van den Eijnden (projectmanager) over autobanden waardoor veel minder CO2 wordt uitgestoten
Zo’n 80% van de aan autobanden gerelateerde CO2-uitstoot vindt plaats tijdens het rijden, blijkt uit onderzoek. Banden met een lagere rolweerstand en daarmee een lager brandstofgebruik, kunnen dus, met het aantal auto’s dat er wereldwijd rondrijdt, een serieuze impact maken op het reduceren van de mondiale CO2-uitstoot.
Prestaties of duurzaamheid
Bandenfabrikanten hadden beperkte opties als het gaat om het verbeteren van de materiaaleigenschappen en de brandstofefficiëntie. Zij moeten bij het samenstellen van de materialen steeds rekening houden met de balans tussen grip, brandstofefficiëntie en slijtagegevoeligheid. Een gedwongen keuze tussen de prestaties die gewenst zijn en de duurzaamheid die nodig is. Het nieuwe koolstofmateriaal van het bedrijf CarbonX biedt hierin uitkomst. Het biedt een alternatief voor conventionele vulstoffen dat fabrikanten kan helpen te voldoen aan de toenemende vraag naar duurzaamheid zonder concessies te doen aan prestaties of veiligheid. Het gebruik van CarbonX® kan volgens het bedrijf in Europa en de VS leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot met 76 miljoen ton per jaar.
Klein deeltje met grote impact
CarbonX® is een koolstofmateriaal in de vorm van een 3D-netwerk. Voor de liefhebber: het bestaat uit zogenaamde koolstoffilamenten van nanoformaat die chemisch verbonden zijn in een driedimensionaal netwerk ter grootte van een micron. Een klein deeltje met grote impact; het zorgt voor een lagere rolweerstand, betere slijtvastheid en meer grip. Dit leidt niet alleen tot minder CO2-uitstoot tijdens het rijden, maar ook tot lagere brandstofkosten. En dat is dus ook nog eens winst voor de portemonnee! Daarnaast gaan banden met dit materiaal erin langer mee.
Win-win
Het materiaal is uitgevonden aan de TU Delft en de twee oprichters van CarbonX zagen het potentieel van deze kleine deeltjes. Naast banden is het bedrijf ook bezig met andere toepassingen, zoals het gebruik in geleidende kunststoffen. Het materiaal biedt combinaties van mechanische, elektrische en thermische eigenschappen. De (te controleren) structuur maakt het mogelijk om eigenschappen op nieuwe manieren te combineren, en daarmee om nieuwe ontwerpmogelijkheden te ontsluiten die zowel hoge prestaties als grotere duurzaamheid kunnen leveren. Kortom een win-win situatie. Het kan worden gebruikt om sterkere en lichtere producten te maken die langer meegaan met daarbij het vermogen om CO2– en deeltjesemissies te verminderen, minder afval te genereren, en de recycleerbaarheid te verbeteren. Hoe mooi is dat!