Oud segment opnieuw veroverd
Gespot op de camping: de Quechua tent, geïntroduceerd in 2005, is alom aanwezig. Andere merken zijn (bijna) volledig van het speelveld verdwenen! Dat bewijst dat in een ogenschijnlijk volwassen markt disruptive innovation nog mogelijk is. Hoe doet producent Decathlon dat?
CONSUMER FOCUS
De grootste ergernis is het opzetten van de tent. Dat heeft Decathlon goed begrepen. In een paar seconden staat de tent en dat voorkomt heel wat relatiecrisissen. Het inklappen is wel een uitdaging. Daar speelt de in 2011 gelanceerde ‘Second Easy’ op in met een bij-elkaar-trek-koord. Dat de tent niet in je backpack past is blijkbaar minder een probleem. Misschien wordt dat de opvolger?
MARKETINGSTRATEGIE
Decathlon biedt met haar merk Quechua een goede tent voor een schappelijke prijs waardoor een enorme doelgroep wordt aangesproken. Door verschillende, autonome merken te creëren met eigen ontwikkelafdelingen weet Decathlon innovatie op innovatie te stapelen en zo te concurreren met merken als Nike en The North Face.
NIEUWHEID
De technologie is niet vooruitstrevend en pop-up tenten bestonden al. De vertaling naar een goed, mooi en betaalbaar consumentenproduct is wel nieuw. Vele merken zijn gevolgd, toch zie je door de goede prijs-kwaliteit verhouding overwegend Quechua.
TOTAAL
Mooi voorbeeld van hoe een jong, onbekend merk een ogenschijnlijk vastgeroeste markt totaal op z’n kop weet te zetten.
Terug naar overzicht