Hoe heeft hij dat toch allemaal gedaan, die meneer Jobs? Wat is het geheim achter al dat innovatiesucces van de man die computer, muziekverkoop en telefoon opnieuw heeft uitgevonden? Een meer dan relevante kwestie in onze dagelijkse praktijk. Omdat dit boek het antwoord belooft op deze miljardenvraag hebben we het voor u – en voor ons – gelezen.
IN ÉÉN AVOND UIT?
Niet gelukt, hoewel het lekker wegleest. Een heldere structuur, veel sappige Apple-historie en de vele quotes van insiders maken het makkelijk leesbaar.
UITLEG
We noemen er een paar uit de hoed van Jobs:
- Stel zeer gevarieerde teams samen met naast voor de hand liggende types ook eens een muzikant of antropoloog
- Stop met focusgroepen, insights en meer van dat
- Bepaal gewoon zelf wat goed is als het om baanbrekende vernieuwing gaat
- Zeg vaak nee
- Doe alleen wat het verschil maakt en strak binnen je visie past
PRAKTISCHE TIPS?
Veel tips, maar zijn ze overal toe te passen? Daar zit hem de kneep, Jobs bouwt geen doorsnee organisatie en dat is onmiskenbaar onderdeel van zijn succes.
NASLAGWERK?
Nee, gewoon lezen voor het slapen gaan. Dat is nog één van de innovatiegeheimen van Jobs, die onlangs is gestopt als CEO: ‘Sell dreams, not products’.