‘Software gaat een hoofdrol spelen bij het ontwikkelen van een fiets.’
De Coronacrisis leidde tot ongewone uitdagingen. Daarnaast is een ingrijpende transitie gaande: de integratie van het internet met fysieke productontwikkeling, Internet of Things (IoT).
Gazelle is een oud en sterk Nederlands merk met een moderne fabriek in Dieren, prachtige producten en een gemotiveerde innovatieafdeling. Waar ben je het meest trots op?
‘Waar we vooral trots op zijn is wat we met elkaar bereikt hebben in deze moeilijke omstandigheden’, aldus Maarten Pelgrim (Innovation Manager). ‘Corona treft niet alleen ons, maar ook onze toeleveranciers in Azië. Door Corona gingen we allemaal thuis werken. En iedereen ging fietsen. Dat zorgde voor een sterke markt-vraag, maar ook voor veel spanning in de supply chain. De vraag was steeds: kunnen we de juiste hoeveelheid componenten binnen krijgen? Ondanks deze uitdagingen hebben we alle projecten, ook nieuwe, volgens plan kunnen uitvoeren. Dat we dat gezamenlijk voor elkaar kregen vind ik een waanzinnige prestatie.’
Wat betekent dat voor je rol als manager?
‘Er is ongelofelijke betrokkenheid, een drive om als het mee zit aan de bal te blijven. Maar zeker om als het tegenzit, de schouders eronder te blijven zetten en te zorgen dat het uiteindelijk toch goed komt. Die attitude kenmerkt ons bedrijf. Als manager is het je eerste taak om een goed team te bouwen. Attitude vind ik een van de belangrijkste criteria. Die teamleden zijn er niet zomaar. Soms moet je geduldig blijven zoeken tot je mensen vindt die in het team passen. Daarnaast is het zaak om te zorgen dat als het zwaar is, je elkaar blijft steunen. Dat je het naar het team uitspreekt en erkent, maar dat we er toch even met elkaar doorheen moeten.’
Wat zijn jullie grote innovatie-uitdagingen de komende vijf jaar?
‘We zijn volop IoT aan het ontginnen. We hebben een aantal succesvolle connected fietsen op de markt gebracht met een anti-diefstal propositie. Deze propositie wordt door onze consumenten zeker gewaardeerd. Het mooie van een e-bike is dat je met de energie ook andere functies mogelijk kunt maken. De mogelijkheden groeien continu. Ik ben ervan overtuigd dat over vijf of tien jaar elke fiets connected is. Gazelle is in 1892 opgericht door een smid en een postbode. De mechanische techniek is onze core. We hebben geen intern softwarebedrijf voor de IoT, zelfs al zijn we onderdeel van Pon. Dus hebben we partners gezocht, zowel aan de hardware- als aan de softwarekant, waarmee we die stappen kunnen maken. Richard Müller, die verantwoordelijk is voor de digitale innovatie bij Gazelle, zal meer over IoT vertellen.’
Welke rol speelt BEACON voor jullie?
‘Jan Willem Dik van BEACON helpt ons met deze ontwikkelingen. We hebben al een jaar of drie continu een of twee projectleiders van BEACON binnen het innovatieteam. Niet alleen voor capaciteit, maar ook voor de kennis en kunde die ze meebrengen. Dat voelt niet als externe partij, maar als integraal onderdeel van ons team. De projectmanagers van BEACON zien zoveel verschillende bedrijven en kennen en herkennen zoveel zaken die effectieve innovatie mogelijk maken. Het is een goede kruisbestuiving die voor ons heel plezierig en efficiënt werkt.’
Wat is de rol van IoT bij de ontwikkeling van fietsen?
‘Wij stellen de klant centraal’, stelt Richard Müller (Program Manager Digitale Innovatie). ‘En dan kijken we naar thema’s als veiligheid, beveiliging, onderhoud en ontzorgen. Onze vertaling van IoT naar de propositie van de fiets, is een combi van een fiets met een ingebouwde telefoon. IoT gaat over alles wat met de cloud te maken heeft. Eigenlijk ligt daarmee het hele internet aan je voeten, de mogelijkheden zijn ongekend. Het ‘kastje’ in je fiets kan praten met de cloud en is voor de gebruiker een verlengstuk voor het prettig en veilig gebruik van de fiets. Het kan berichtjes uitsturen over de status van de batterij, of waar je fiets zich bevindt. En het kan allerlei berichtjes ontvangen, zoals een gratis voucher van een kop koffie. Dingen die bij auto-apps al heel vanzelfsprekend zijn. Ik denk dat connectiviteit misschien wel 80 procent van de toegevoegde waarde zal kunnen brengen voor het gemak van de eindgebruiker. Het gaat dan niet meer om een nice to have, maar om een must have, omdat het een standaard veronderstelde behoefte gaat worden.’
Wat betekent dit voor het proces van productinnovatie?
‘Deze ontwikkelingen mogen denk ik geen innovatie meer genoemd worden, ik zou het digitale transformatie willen noemen. Dit is de eerste keer dat we in de fietsindustrie echt overstappen van elektrificatie naar softwareontwikkeling. De software gaat een hoofdrol spelen bij het ontwikkelen van een fiets. Ons team is niet alleen bezig met de ontwikkeling van technologie, maar ook met het inrichten van de cultuur die nodig is om digitale innovatie tot een succes te maken. Mechanische processen worden software processen, mechanische validatie wordt software validatie, enzovoort. We richten de hele organisatie zo in dat de mechanische ontwikkeling hand in hand gaat met de software die we ontwikkelen. Ons digitale innovatieteam rapporteert aan het MT om te zorgen dat deze transformatie optimaal verloopt. IoT is bij Gazelle een langlopend ontwikkelingsplan.’ www.gazelle.nl
Meer weten over innovatie en IoT? Neem contact op met Jan Willem Dik, 06-14823792.
Terug naar overzicht