Jan Willem Dik (senior projectmanager BEACON) over transportinnovatie en de hype eromheen
Met interesse volg ik de ontwikkelingen van de Hyperloop, het project waarvoor Elon Musk in 2015 een competitie uitschreef die in 2017 gewonnen werd door Delft Hyperloop. Een transportsysteem dat gebruik maakt van een vacuüm getrokken luchtdrukbuis, vergelijkbaar met buizenpost, waarin mensen en goederen vervoerd kunnen worden met een snelheid van 1200 km p/u. Een Hyperloop-ritje Amsterdam-Parijs duurt een half uur, kost weinig energie en veroorzaakt nauwelijks uitstoot.
Ik houd van zulke moonshot-projecten. Echt een stoere manier om te kijken naar het mobiliteitsvraagstuk. De potentiële impact is enorm en kan de wereld veranderen. Maar als tien procent lukt is het ook al grote winst voor het milieu.
Wat me wel opvalt is dat veel organisaties op deze trein lijken te springen om erbij te horen. Investeren in de Hyperloop is goed voor de PR. Het is een soort hype, successen worden uitvergroot om sponsorgeld binnen te halen. Dit mechanisme zag je ook bij de Ocean Cleanup, die nu ze wat verder zijn, met allerlei akkefietjes te maken krijgen. Ik vind het beter om hier nuchter naar te kijken en er helder over te communiceren, ook richting media. Vertel dat je een geweldig idee hebt, met grote voordelen en ook nadelen. Communiceer met alle betrokkenen en laat zien hoe je de problemen wilt gaan oplossen. Ik vind het belangrijk om eerlijk en genuanceerd over een project te communiceren.
Zo zal er een flinke impact zijn op de bovengrondse infrastructuur. Net als bij windmolens, die wil toch uiteindelijk niemand in zijn achtertuin hebben. Wat een project uiteindelijk onder de streep oplevert zien we pas over een aantal jaar. En dat is ook nog afhankelijk van aan wie je het vraagt. Tijdens het proces is het van belang om proactief over de risico’s te communiceren. In de projecten die we met BEACON doen geven we altijd op vaste momenten een samenvatting van de voortgang. Daar horen vanzelfsprekend ook altijd de risico’s bij. In samenwerking met specialisten brengen we alle risico’s in kaart. Die beoordelen we stuk voor stuk zorgvuldig en we ondernemen daar heel bewust actie op.
Ik hoop echt dat de Hyperloopontwikkelaars hun veelbelovende project gaan waarmaken, al leidt het maar tot één procent stikstofreductie.
Check Delft Hyperloop
Terug naar overzicht