• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact

HOEVEEL MOET IK INVESTEREN VOOR ECHTE INNOVATIE?

Innoveren is van levensbelang, maar: hoeveel moet ik er in investeren, in wat voor projecten en waarom leveren de meeste daarvan zo weinig op?

Dit zijn belangrijke vragen voor vrijwel al onze klanten. Om ze te beantwoorden deden Bansi Nagji en Geof Tuff onderzoek bij FMCG-, industriële en technologiebedrijven.

ECHTE INNOVATIE ZORGT VOOR 70% VAN DE GROEI!

De onderzoekers concludeerden dat succesvolle bedrijven zo’n 70% van hun innovatiemiddelen investeren in kernactiviteiten, 20% in aanverwante gebieden en circa 10% in echt vernieuwende projecten. De verdeling van de opbrengsten daaruit was ruwweg het omgekeerde. Op de lange termijn draagt innovatie van kernactiviteiten maar zo’n 10% bij aan de incrementele groei en echte vernieuwingen zo’n 70%. Deze verdeling van innovatiemiddelen varieert echter per sector. Zo is bij FMCG-bedrijven de verhouding eerder 80/18/2 en bij middelgrote technologiebedrijven 45/40/15. Wel geven de cijfers een bruikbare richtlijn voor investeren in innovatie.

GEEN FUNNEL-AANPAK

En last but not least: een funnel-aanpak blijkt volgens de onderzoekers bij radicale innovatie niet erg succesvol. Dat leidt tot het te vroeg verwerpen van veelbelovende oplossingen. Hun advies: onderzoek bij radicale innovatie verschillende alternatieven en stel pas harde business-modellen op als er iets klaar is om in de markt een pilot mee te draaien.

Managing your innovation portfolio, Bansi Nagji en Geoff Tuff, Harvard Business review, mei 2012.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Het team van BEACON

‘PARTNERSHIPS MAKEN UNIEKE PROPOSITIES MOGELIJK’

Apr 26, 2021

‘Productinnovatie is in de moderne economie vaak zo complex dat partnerships bijna een must zijn. Een partnership kan helpen om een deel van de puzzel in te vullen die mist binnen het eigen bedrijf. Een voorbeeld zie je bij Nespresso, die koffiemachines nodig heeft om hun koffiecups in de markt te zetten. Daarom hebben ze een partnership gesloten met Krups. Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Renault en Google, die een partnership hebben gesloten waarbij Google alle elektronica in de auto’s verzorgt. De voordelen zijn evident: beide partijen combineren hun krachten, kennis, positie en merk om tot een uniek product te komen. Een product dat voor de consument heel veel toegevoegde waarde biedt. Een ander belangrijk voordeel is dat de risico’s, altijd een aspect bij innovatie, gedeeld worden.’

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

Apr 22, 2021

Succesvol innoveren blijkt lastig. De kans dat een nieuw ontwikkeld product of dienst succes heeft, is minder dan 30 procent. Toch is innoveren een must, wil je in de toekomst relevant blijven voor je klant (en wie wil dat nou niet…). Maar hoe maak je innovaties dan succesvoller? Vaak is het antwoord: beter testen!

Team van BEACON

MOOI DING: WINDTURBINE

Apr 23, 2021

Fascinerend vond ik het als scholier: een houten rotor gekoppeld aan een auto-dynamo liet een lamp branden in mijn kamer. Inmiddels is windenergie big business, zelfs Shell waagt zich er weer aan. Mijn fascinatie is gebleven, wat een prachtig product! Neem de Vestas 164, met een hoogte van 220 meter en rotorbladlengte van 80 meter (ter vergelijking: een Boeing Dreamliner heeft een spanwijdte van 60 meter). De gondel – die er van onder altijd zo bescheiden uitziet – heeft de afmeting van een kleine sporthal: 24 bij 12 meter en 8 meter hoog.

Recent Posts

  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.
  • Noodlot of strategie: hoe je innovatiesucces kan voorspellen?

Recent Posts

  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.
  • Noodlot of strategie: hoe je innovatiesucces kan voorspellen?

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next