• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Contact

INTERVIEW MET SIETE HAMMINGA, WALELI

Ondernemer en marketeer Siete Hamminga van Waleli zorgt dat het beste van het ‘fuzzy front end’ ook echt op de markt komt. Even kennismaken.

1. WAT DOET WALELI EIGENLIJK?

‘Mensen vinden het moeilijk om de impact van innovatie te voorspellen. Op lange termijn wordt de impact vaak overschat, op lange onderschat. Waleli anticipeert op trends en probeert met bedrijven het juiste momentum te verzinnen om een kansrijke uitvinding te realiseren. Veel gevestigde bedrijven hebben geen gebrek aan goede ideeën maar wel aan een effectieve opvolging daarvan. Kansrijke technologie loopt dan het risico om op de plank te blijven liggen. Als innovation accelerator helpt Waleli keuzes en impact te maken door ondernemerschap en commercieel denken toe te voegen.’

2. HOE KOM JE AAN DIE GOEDE IDEEËN?

‘Soms bedenk je die zelf. Ik bedacht een mobiele app waarmee je op afstand de voordeur kan opendoen. Ik had investeerders en won een prijs met het idee, maar lanceerde het te vroeg. Daar heb ik veel van geleerd en hield er een passie voor draadloze techniek aan over. Ideeën komen ook vaak van gevestigde organisaties als TNO, waarmee we intensief samenwerken, zoals voor de “vogelradar” voor op luchthavens. Die is zo’n internationaal succes dat er inmiddels twaalf fte’s voor werken binnen Robin Radar Systems. Verder ontstaan ook in directe brainstorms met opdrachtgevers ideeën. Je moet steeds speuren naar latente behoeftes in de markt.’

3. WAT IS ER VOOR NODIG OM EEN GOED IDEE NAAR DE MARKT TE KRIJGEN?

‘Dat is een kwestie van sterke partnerships en de juiste mensen meekrijgen. Intern moet je eerst de IPT’s bestrijden: de Innovatie Preventie Teams. Deze tegenwerkers trigger je door helder projectmanagement. Betrek je investeerders en andere stakeholders bij het proces en bedenk dat hun verbeeldingskracht wat minder is dan de jouwe. Maak daarom liever een filmpje van 5000 euro dan een prototype van een ton om hen mee te krijgen. Leg beeldend uit. Structureer je proces, baken af en zorg voor een goede kar-trekker. Daarmee voorkom je ook te lang door te gaan met een idee als dat geen succes lijkt te worden. Of je trekt het project op het goede moment juist uit het dal. In de realisatiefase werken we daarvoor vaak samen met Beacon.’

4. WAT IS DAN DE ROL VAN BEACON?

‘Ik heb goede ervaringen met hun rol als heldere projectmanagers. Een Beacon-manager pakt op natuurlijke wijze de leiding, ook als hij – zoals met de vogelradar – tegenover mensen met 20 jaar radarervaring zit. Jullie mensen zijn pro-actief en dragen ook veel kennis en kunde over. Binnenkort wil ik eens gaan zitten om de samenwerking verder op te tuigen. Want er is – merk ik – nog voldoende animo voor uitvoering van goede ideeën.’

Mini-CV

ir. Siete Hamminga (36) Groeide op in Bilthoven, deed Technische Bedrijfskunde in Twente, afstudeerrichting Werktuigbouw. Verkleedde zich als Sint om binnen te komen bij Rob Houwer voor een rol in Soldaat van Oranje 2. Dat lukte, maar de film ging niet door. Leidt Waleli en Robin Radar Systems.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

10 JAAR INNOVATIEMANAGEMENT!

Apr 22, 2021

Wat krijg je als je 120 innovatieve mensen op het dak van een bunker zet? Een heel gezellig feestje, met heftige discussies, toekomstvisies en dromen. Waar oude collega’s elkaar weer zien en nieuwe contacten gelegd worden. Ik voelde me trots om gastheer te zijn voor zoveel vermaarde merken en leuke mensen die de moeite genomen hadden te komen.

SAMENWERKEN IN INNOVATIE: STEEDS VAKER SLEUTEL TOT SUCCES

SAMENWERKEN IN INNOVATIE: STEEDS VAKER SLEUTEL TOT SUCCES

Apr 23, 2021

Innovators lopen vaak voor de muziek uit en zwemmen tegen de stroom in. Herkenbaar? Soms is het daarom prettig om met andere innovators te spreken over thema’s die spelen bij productinnovatie. In goed en vertrouwd gezelschap natuurlijk. Daarnaast zien wij in de BEACON praktijk dat samenwerking steeds vaker een cruciale factor is voor succes in innovatie.

Team van BEACON

SNELLER INNOVEREN VOLGENS BEACON

Apr 23, 2021

“Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid te verhogen en om een product sneller op de markt te brengen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in? En eigenlijk is het heel simpel: hoe meer je moet doen, hoe langer het duurt. Innovatieprojecten hebben de neiging om uit te dijen. Er komt vaak steeds meer bij.

Recente berichten

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next