Help! De innovatie is bijna klaar!
‘Als er na een innovatieproject een nieuw product staat, is het hele projectteam blij. Maar als projectmanager ben je er nog niet. Vooral als het om een breakthrough innovatie gaat, is dit een complexe fase. De mensen die het product gaan ontvangen komen van allerlei delen van de organisatie: productie, supplychain, marketing, communicatie, verkoop, service. Van een compact projectteam dat op elkaar ingespeeld is, ga je nu als projectmanager al die delen van het bedrijf betrekken om de overgang te stroomlijnen. Een ander team krijgt te maken met een nieuw product waar het nog maar weinig van weet. Bij BEACON hebben we al veel klanten geholpen met het succesvol doorlopen van deze fase. Je kunt het zien als een estafette waarin de eerste loper het project is en de tweede de staande organisatie. De tweede renner moet al een stukje meerennen om vaart te houden tijdens het overgeven van het stokje, oftewel het product’.
Kennis en ervaring overdragen
‘Andersom is het ook belangrijk dat het projectteam wat langer betrokken blijft tijdens de opstart en de introductie van het product in de markt. Want op het moment dat een product net ontwikkeld is, is het meestal voor 90, 95, of misschien wel 98 procent goed, maar er zijn altijd een paar zaken die nét nog iets beter kunnen. In de opstart van de productie komen er gegarandeerd verbeterpunten en misschien zelfs kinderziektes aan het licht wanneer de productie-aantallen groter worden. Om problemen te voorkomen is het dus van belang om de staande organisatie vroeg te betrekken en het projectteam, met name techniek en projectmanagement, wat langer door te laten lopen. Dus in feite betekent het dat je al in een vroeg stadium een flinke overlap krijgt tussen beide teams, zodat de kennis en ervaring goed overgedragen kunnen worden’.
Warmlopen
‘Een hele natuurlijke manier om die twee teams samen te laten werken is het organiseren van een markttest. Belangrijk is om te zorgen dat de staande organisatie verantwoordelijk is voor de uitvoering, terwijl het ontwikkelteam ondersteunt. Hoewel het een gecontroleerde test is, moet alles zoveel mogelijk gaan ‘als in het echt’. Zo kan het de businessteam op een hele vanzelfsprekende en concrete manier kennis maken met het nieuwe product en al warmlopen in de nieuwe setting. Bovendien haal je de belangrijkste verbeterpunten, niet alleen in het product maar bijvoorbeeld ook in de serviceorganisatie, er al uit voordat je echt gaat introduceren’.