Quintijn Innikel vertelt over zijn ervaringen met innoveren middels partnerships
“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog. Traditionele autobouwers realiseren zich dat ze drie tandjes bij moeten zetten om niet door Google of Tesla overtroefd te worden. Partnerships zijn hierbij een goed wapen om gezamenlijk ten strijde te trekken.
Met BEACON heb ik veel met partnerships te maken. Ons wordt vaak gevraagd op zoek te gaan naar de ontbrekende schakel. Dat kan ontbrekende kennis of technologie zijn, maar ook een relevant merk of een afzetkanaal. En dat is dan waar de boeiende reis naar samenwerking tussen bedrijven begint. Wat ik er zo leuk aan vind is dat de mensen in het team van onze klanten erg open staan voor samenwerking. Samen blijk je inderdaad veel meer te kunnen en 1+1 blijkt 3. Toch blijft het ook vaak spannend om samen te werken. Zoals de rolverdeling. Wie doet wat? Ga jij je nu met mijn product bemoeien? Ook het met elkaar delen blijkt vaak een heikel maar essentieel punt.
Partnerships komen het best van de grond als de rollen duidelijk zijn en de belangen van de partners in lijn liggen. Maar ook hier maken die paar mensen in het team vaak het verschil. Gewoon omdat ze zin hebben in de uitdaging, het leuk vinden om iets te snappen van die andere wereld of het mooi vinden om met een Taiwanees, een Italiaan, een Franse belle en een droge Nederlander the next big thing aan de wereld te tonen!”
Terug naar overzicht