Quintijn Innikel (partner) over een betaalbare elektrische auto
Voor een autofreak als ik is er wel wat voor nodig om de elektrische Dacia Spring als mooi ding te bestempelen😉. Ik ben dol op auto’s en kan genieten van de enorme geschiedenis en veelvormigheid van gemotoriseerd vervoer. Van de kleine auto’s zoals de Mini, de Fiat 500 en de Renault 4 tot luxe paardjes als de Mercedes S klasse en Jaguar XJ sloepen. Als jong gastje haalde ik benzinemotoren uit elkaar en als ik die dan weer aan hoorde slaan vond ik dat magisch!
Groter, zwaarder en duurder
Inmiddels zijn we een in een nieuw tijdperk beland met de lithium-ion-accu en elektromotor als basistechnologie. Vaak besef je pas hoe achterhaald iets is als het zelf ervaart. Geen geronk van de motor meer, niet meer starten of uitzetten, geen gedoe meer met schakelpook en koppeling, geen benzinegeur en uitlaatgas. Hoe simpel kan het zijn?
De afgelopen vijf jaar hebben ook laten zien dat auto’s (en zeker elektrische) alleen maar zwaarder, duurder en groter werden. Zo groot dat ze nauwelijks meer op de weg of in de parkeervakken passen. De gekleurde strepen op de wanden van parkeergarages spreken boekdelen, want inmiddels zijn deze auto’s de twee meter breedte al gepasseerd. Wat jammer dat de veelvormigheid in grootte, model en kleur van de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 er opeens niet meer lijkt te zijn!
Tegen de stroom in
Daarom hulde aan Renault (moeder van Dacia) voor de Dacia Spring Electric. Het is de enige elektrische auto die klein, licht en betaalbaar is. Gewoon een prima auto(otje)! Het bereik is 230 km en het gewicht 912 kilo. En dat is bijna het gewicht van alléén al het accupakket van auto’s als Tesla X, Lucid Air en Mercedes EQS! En met een prijs van net tegen de € 20.000 een fractie van de inmiddels gemiddelde prijs van bijna €53.000. Tegen de stroom in dus. Ja, zal je zeggen, 230 km is ook een bereik van niks. En toch, genoeg voor 96% van de dagen van het jaar! Met genoeg ruimte voor vier personen en een surfplank. Moet je voor die paar dagen dat je meer rijdt (op vakantie bijvoorbeeld) dan een zó veel duurdere, zwaardere, meer energie en grondstof gebruikende auto kopen? Een waar dilemma!
Dilemma’s
Ongetwijfeld heeft de schaarste aan elektronica onderdelen met deze ontwikkeling te maken. Fabrikanten verwerken hun schaarse chips waarschijnlijk liever in de duurste modellen met een hogere marge dan in de volume modellen.
Dit zijn typische productontwikkelingsdilemma’s: het afwegen van de kenmerken van een product waardoor het precies goed is voor een bepaalde markt. Bij BEACON hebben we dagelijks te maken met dit soort afwegingen, we helpen onze klanten graag met het maken van de voor hen juiste keuzes.