• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Webinars
  • Offerings
    • Our vision
  • Team
  • References
  • Careers
  • Contact

MOOI DING: de Dacia Spring Electric

Quintijn Innikel (partner) over een betaalbare elektrische auto

Voor een autofreak als ik is er wel wat voor nodig om de elektrische Dacia Spring als mooi ding te bestempelen😉. Ik ben dol op auto’s en kan genieten van de enorme geschiedenis en veelvormigheid van gemotoriseerd vervoer. Van de kleine auto’s zoals de Mini, de Fiat 500 en de Renault 4 tot luxe paardjes als de Mercedes S klasse en Jaguar XJ sloepen. Als jong gastje haalde ik benzinemotoren uit elkaar en als ik die dan weer aan hoorde slaan vond ik dat magisch!

Groter, zwaarder en duurder
Inmiddels zijn we een in een nieuw tijdperk beland met de lithium-ion-accu en elektromotor als basistechnologie. Vaak besef je pas hoe achterhaald iets is als het zelf ervaart. Geen geronk van de motor meer, niet meer starten of uitzetten, geen gedoe meer met schakelpook en koppeling,  geen benzinegeur en uitlaatgas. Hoe simpel kan het zijn?
De afgelopen vijf jaar hebben ook laten zien dat auto’s (en zeker elektrische) alleen maar zwaarder, duurder en groter werden. Zo groot dat ze nauwelijks meer op de weg of in de parkeervakken passen. De gekleurde strepen op de wanden van parkeergarages spreken boekdelen, want inmiddels zijn deze auto’s de twee meter breedte al gepasseerd. Wat jammer dat de veelvormigheid in grootte, model en kleur van de jaren ‘70, ‘80 en ‘90 er opeens niet meer lijkt te zijn!

Tegen de stroom in
Daarom hulde aan Renault (moeder van Dacia) voor de Dacia Spring Electric. Het is de enige elektrische auto die klein, licht en betaalbaar is. Gewoon een prima auto(otje)! Het bereik is 230 km en het gewicht 912 kilo. En dat is bijna het gewicht van alléén al het accupakket van auto’s als Tesla X, Lucid Air en Mercedes EQS! En met een prijs van net tegen de € 20.000 een fractie van de inmiddels gemiddelde prijs van bijna €53.000. Tegen de stroom in dus. Ja, zal je zeggen, 230 km is ook een bereik van niks. En toch, genoeg voor 96% van de dagen van het jaar! Met genoeg ruimte voor vier personen en een surfplank. Moet je voor die paar dagen dat je meer rijdt (op vakantie bijvoorbeeld) dan een zó veel duurdere, zwaardere, meer energie en grondstof gebruikende auto kopen? Een waar dilemma!

Dilemma’s
Ongetwijfeld heeft de schaarste aan elektronica onderdelen met deze ontwikkeling te maken. Fabrikanten verwerken hun schaarse chips waarschijnlijk liever in de duurste modellen met een hogere marge dan in de volume modellen.
Dit zijn typische productontwikkelingsdilemma’s: het afwegen van de kenmerken van een product waardoor het precies goed is voor een bepaalde markt. Bij BEACON hebben we dagelijks te maken met dit soort afwegingen, we helpen onze klanten graag met het maken van de voor hen juiste keuzes.

You also might be interested in

Team van BEACON

BINNENKORT GENIETEN VAN EEN KRASVRIJ UITZICHT IN HET VLIEGTUIG

Apr 23, 2021

Je hebt ondernemingen en bedrijven. Voor mij is het onderscheid dat een onderneming klein en flexibel is en waarbij je bij wijze van spreken bij een borrel een grote beslissing kan nemen en waarin ondernemerschap enorm belangrijk is. Bij bedrijven zijn er al gevestigde procedures en structuren en zijn de mensen aan de leiding meer bestuurders.

productinnovatie blogpost

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

Apr 24, 2021

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in?

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

Apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Recente berichten

  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Beacon, part of Verhaert Masters in Innovation group, is specialized in the field of product innovation project management.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

Offerings
Our vision
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next