Volgens Quintijn Innikel van Beacon speelt intellectueel eigendom bij elke innovatie. Maar is octrooi wel altijd nodig?
‘Bij innovatie ben je altijd bezig een behoefte van een consument op een nog niet bestaande manier in te vullen. Dat geeft een kans dat oplossingen écht nieuw zijn. In onze projecten checken we altijd of zo’n oplossing ook eventueel voor een octrooi in aanmerking komt. En of je niet inbreekt op andermans rechten.’
WANNEER IS EEN OCTROOI OF PATENT ABSOLUUT RAADZAAM?
‘De gedachte achter octrooibescherming is dat het fair is de uitvinder een bepaalde periode een kans te geven zijn investering terug te verdienen. Dus als je geïnvesteerd hebt in een innovatie zou je bescherming via een patent serieus moeten overwegen. Wij adviseren onze klanten daarbij vooral te focussen op het deel van de vinding, dat voor de consument echt het verschil maakt’.
VOORBEELD?
‘Een koekjesfabrikant die zijn ‘crunchy bite’ wist vast te leggen door de unieke verhouding tussen grote en kleine ingrediënten. Daar hadden ze veel onderzoek in gestopt en dat was ook exact wat hun consumenten zo lekker vonden.’
MET WELKE VALKUILEN MOET JE REKENING HOUDEN BIJ EEN PATENTAANVRAAG?
‘Wees niet verblind door de prachtige technologie achter een oplossing, maar bedenk: hoe kan ik met een octrooi dit deel van mijn business beschermen? En: wat moet de reikwijdte van het patent zijn? Een oplossing heel breed claimen lijkt leuk, maar heeft als nadeel dat je sneller inbreekt op patenten van anderen. Omschrijf je het te eng, dan kunnen anderen gemakkelijker om jouw patent heen. Dat luistert dus heel nauw. Overigens werken wij altijd samen met gespecialiseerde bureaus zoals De Vereenigde.’
HOE LANG KUN JE PROFITEREN VAN EEN OCTROOI?
‘Over het algemeen 20 jaar. Maar fabrikanten blijven procedés verbeteren. De nieuwste lcd-tv’s bevatten verfijningen van eerder gepatenteerde technieken. Die kunnen vaak ook weer beschermd worden. Zo ontstaan in de loop der jaren voor elke belangrijke technologie duizenden patenten. Technologie voor alternatieve energie zal de komende jaren een hausse aan patenten genereren.’
BEN JE MET EEN OCTROOI VOLDOENDE GEVRIJWAARD TEGEN INBREUKEN?
‘Nee, het is een eerste stap, het vastleggen van je recht. Je moet vervolgens zelf dat recht beschermen, zo nodig via de rechter. Daarbij moet je je afvragen of je dat wilt als jij een kleine speler bent en de tegenpartij een multinational met gespecialiseerde juristen. Maar dan nog is het geen garantie voor succes. Het gebruik, het merk, de communicatie rond een product, de distributie en service en niet te vergeten prijs zijn minstens zo belangrijk. Het begint allemaal met een creatie die de consument echt wil. Dat vraagt soms jaren van fundamenteel onderzoek. De ontwikkeling van de CD door Philips en Sony is een prachtig voorbeeld van unieke technologie die tot een succesvolle innovatie leidde met een wereldwijde impact. En die heeft Philips over de jaren heen geen windeieren gelegd.’
Terug naar overzicht