Wij zijn in staat snel te ontwikkelen’
Jan Witte is sinds 2011 COO van YouMedical. Dat ontwikkelt en verkoopt innovatieve over the counter medische producten, onder meer verkrijgbaar bij Etos en Kruidvat. ‘Onze toekomstambitie is opschalen.’
Jan Witte had al ruim ervaring in productontwikkeling, onder meer voor grote opdrachtgevers als Heineken en Unilever. YouMedical, omzet meer dan 10 miljoen euro, heeft 15 medewerkers en exporteert naar 40 landen. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en tevens voor het ontwikkelen van het fysieke product, dus verpakking, houder en dispenser. We hebben bijvoorbeeld een gepatenteerd systeem ontwikkeld om wratten heel lokaal te bevriezen, zonder de huid erom heen aan te tasten.’
WAT IS JULLIE BEDRIJFSCONCEPT?
‘We zijn een kopstaart-organisatie: we ontwikkelen vanaf het idee tot en met het eindproduct. Innovaties zijn voor ons belangrijk, daar draaien wij op. Onze strategie is find, try, simplify: een medisch hulpmiddel aantrekkelijk en simpel in het gebruik maken. Het streven is om zo jaarlijks twee productenlijnen op de markt te brengen. Wij zijn in staat snel te ontwikkelen: in zo’n 9 maanden. De grote farmaceuten hebben anderhalf tot ruim twee jaar nodig.’
WAT MAAKT JULLIE WERKWIJZE SNELLER?
‘Grote organisaties kunnen fouten minder gemakkelijk herstellen. In het innovatieproces zullen zij er daarom naar streven elke fase eerst af te sluiten voor ze een volgende beginnen. Wij beginnen al aan de volgende fase terwijl de voorgaande nog niet helemaal af is. Dat scheelt veel tijd. Maar dat kan alleen omdat we hier zulke korte lijnen hebben in ons team van vijf man en ons aan een strikte overlegdiscipline houden, volgens de Rockefeller-principles.’
‘JE DAG ZO STARTEN IS BEPAALD GEEN STRAF, IK VIND HET KICKEN!’
WAT HOUDT DIE METHODE IN?
‘Een managementstijl gebaseerd op het idee dat je langetermijndoelen stelt en die opknipt in doelen voor kortere periodes en meetbare onderdelen. Jaarplannen verdeel je in kwartaalplannen, en die weer in maandplannen, weekplannen en dagplannen. Wij hebben elke morgen om 9 over 9 een ‘daily huddle’. Staand in een kring vertelt iedereen kort wat zijn belangrijkste vijf doelen die dag zijn. In een kwartier is iedereen aan de beurt geweest. En je dag zo starten is bepaald geen straf, ik vind het kicken!’
HOE VERBETERT DAT DE KWALITEIT VAN DE ONDERLINGE SAMENWERKING?
‘Je hoort heel snel wat de problemen zijn. Die los je achteraf onderling op. Dat doen we ook op weekniveau in een kleinere groep, en op maand- en kwartaalniveau. Je bedenkt daardoor continue wat je toegevoegde waarde voor de processen in de organisatie is. Dat maakt dat je snel en efficiënt werkt en de communicatie op peil houdt.’
WAT ZIJN VOOR EEN KLEINERE MKB-ORGANISATIE DE GROOTSTE UITDAGINGEN IN HET OPTIMALISEREN VAN HET INNOVATIEPROCES?
‘In kleinere MKB-bedrijven moet je de kerndisciplines in huis hebben. En alle mensen uit je eigen bedrijf die de kennis en expertise hebben om een productinnovatie technisch, logistiek en financieel te organiseren moet je aan tafel hebben. Die kerndisciplines moet je niet uit-besteden. Bij specifieke onderdelen als IP en projectmanagement kan dat juist wel.’
WELKE VOORDELEN HEB JE ALS KLEINERE ORGANISATIE TEN OPZICHTE VAN EEN GROTERE?
‘Je hoeft hier geen politiek te bedrijven; we hoeven niet allemaal analyses uit te voeren om alle besluiten te staven. Multinationals doen veel onderzoek om het dossier compleet te hebben. Wij handelen meer op basis van ervaring en de durf om te beslissen, en risico’s te nemen.’
WAAR LIGT VOOR JULLIE DE GRENS ALS KLEINE ORGANISATIE?
‘Bij te complexe ontwerpen, die we onvoldoende kunnen overzien. Maar naarmate onze kennis en ervaring groeit, willen we in de toekomst onze scope wel opschalen naar dat type innovaties. Dat is ons doel.’
Terug naar overzicht