Innovatie is een basisvoorwaarde voor het succes van iedere organisatie, ongeacht de omvang. Al leidt dat laatste wel tot verschillen, die in het innovatieproces om andere accenten vragen.
Je kunt het innovatiebudget maar één keer uitgeven en daarom is het goed managen van innovatie cruciaal. Daarbij spelen zowel bij multinationals als bij MKB-organisaties steeds dezelfde succesfactoren.
1. KLANTWAARDE
Waarom wil de eindgebruiker dit product in plaats van alle concurrentie? Dat moet het innovatieteam helder voor ogen hebben en gedurende het hele proces houden. Zeker in MKB-organisaties die onderscheid maken tussen customer en consumer, ofwel de afnemer en de eindgebruiker. Het is bij alle beslismomenten in het proces van belang om de wensen van die eindgebruiker consequent voor ogen te houden. Bijvoorbeeld door het product
nadrukkelijk ook met deze partij te testen.
2. TEAM
Innoveren is teamwork. Vaak werken daarbij mensen samen die dat niet dagelijks doen en elk een andere achtergrond hebben. Een effectief en slagvaardig innovatieteam vergt gedreven mensen, die hun discipline vertegenwoordigen maar ook openstaan voor de inbreng van hun collega’s. Zij vormen samen met een sterke leider de motor van het proces. In MKB-organisaties kan de balans soms verstoord zijn doordat bijvoorbeeld techniek en operatie (te) veel en marketing en commercie (te) weinig aandacht krijgen. Die onbalans kan ten koste gaan van de klantwaarde.
3. PLAN
Hak de olifant in stukjes voor je hem opeet. Als innovatiedoelen nog ver weg zijn, heeft het team vaak moeite vandaag nog aan de slag te gaan. Onze aanpak is: het werk opdelen in korte ‘sprints’ van 6 tot 8 weken en een zeer helder en tast- en testbaar doel. Dat vergt een scherpe projectscope, waarin elk aspect duidelijk en volledig is afgebakend, dus: welk product gaan we maken, op welke manier, voor welke eindgebruiker, voor welke (deel)markt, in welk land, enzovoort. Dat geeft eenduidigheid, die voorkomt dat betrokkenen (onbewust) hun eigen agenda volgen. Dit is zonder meer een aandachtspunt voor MKB-organisaties waar de communicatie vaak minder formeel verloopt.
4. ORGANISATIE
Goed innoveren begint bij de baas. Richting geven, openlijk achter de projecten gaan staan en teams steunen bij tegenslag is cruciaal. Er moet bij alle onderdelen binnen de organisatie draagvlak zijn. Een product moet niet alleen voorzien in de klantwensen, maar bijvoorbeeld ook passen bij de beschikbare sales- of productiefaciliteiten. Kleinere MKB-organisaties moeten hierbij vaak extra de balans bewaken.
5. CONCREETHEID
Een duidelijk beeld vormen van het nieuwe product is lastig. Vaak overstijgen de details en de consequenties het voorstellingsvermogen. Daarom is ons advies: sluit iedere fase af met zeer concrete, tastbare resultaten die iedere discipline goed kan beoordelen, bijvoorbeeld met mock-ups, prototypes, een nagebouwd winkelschap. Dan kan de haalbaarheid beoordeeld worden binnen de organisatie, de verkoopkanalen en bij de eindgebruiker. Kleinere organisaties weten fysieke processtappen gemakkelijker concreet te maken; werkplaats en directiekamer grenzen vaak letterlijk aan elkaar. Dat lukt bij meer formele processtappen, zoals het afsluiten van een fase, vaak minder goed. Zeker als communicatie informeel en ad hoc plaatsvinden, stijgt de kans dat disciplines niet gehoord of elementaire afwegingen niet gemaakt worden.
Terug naar overzicht