Een wetsuit een mooi ding? Deze zeker! Patagonia weet van dit product zo’n mooi ding te maken. Als fervent surfer kan ik uit eigen ervaring spreken: heerlijk warm, zacht van binnen, soepel en zit als ‘n handschoen. En misschien wel het mooiste: duurzaam. Patagonia is een bedrijf dat al duurzaam werkte voordat de term bedacht was.
Is duurzaam ook duurder?
BEACON is dagelijks betrokken bij de ontwikkeling van producten. Voor ons is Patagonia een voorbeeld van hoe je duurzame doelstellingen perfect kunt combineren met prachtige, functionele en succesvolle producten. Duurzame productontwikkeling is zeker geen eenvoudige opgave. Veel bedrijven worstelen ermee. De gedachte is vaak dat duurzaam ook duurder is. Dat het de concurrentiepositie nadelig zou beïnvloeden. Duurdere materialen, een transparante supply chain, andere productieprocessen en betere registratie leiden vaak tot meer kosten. Hoe maak je daar toch een goede business case van?
Klanten als trouwe fans
Patagonia laat zien dat duurzaamheid en business elkaar niet hoeven te bijten. Het bedrijf heeft een naam opgebouwd in duurzame functionele producten van zeer hoge kwaliteit. Blijkbaar zijn consumenten bereid daarvoor een flinke prijs te betalen. Veel van de Patagonia producten hebben een levenslange garantie: een prachtige manier om te onderstrepen dat Patagonia waarmaakt wat ze belooft. Op deze manier heeft het bedrijf veel van haar klanten tot trouwe fans gemaakt, wat natuurlijk enorm helpt in hun business.
Is radicale verandering nodig om tot een duurzaam product te komen?
Sinds de jaren 50 is de trend dat producten gemaakt worden met een beperkte houdbaarheid. De meeste producten zijn ontwikkeld om nét de garantietermijn te overleven, om vervolgens in de vuilnisbak te belanden. Zelfs hoogwaardige producten worden vaak na 2 jaar weggegooid. Met als gevolg veel verspilling en vervuiling. Producten die meer generaties meegaan, zoals de koffiemolen van je moeder of het horloge van je opa, bestaan niet meer. Als productontwikkelaar juich ik de verschuiving naar duurzaamheid enorm toe: echt goede producten van degelijke materialen, die fijn werken en jaren trouw dienst doen. Waarmee de klant echt waar voor zijn geld krijgt. Je hoeft niet meteen álles om te gooien om je producten duurzaam te maken. Een garantietermijn van 5 jaar in plaats van 2 jaar is al een waanzinnige stap in de goede richting.
Zie hier het filmpje van de Patagonia wetsuits en vergeet niet de laatste minuut te kijken!
Terug naar overzicht