Innovators lopen vaak voor de muziek uit en zwemmen tegen de stroom in. Herkenbaar? Soms is het daarom prettig om met andere innovators te spreken over thema’s die spelen bij productinnovatie. In goed en vertrouwd gezelschap natuurlijk. Daarnaast zien wij in de BEACON praktijk dat samenwerking steeds vaker een cruciale factor is voor succes in innovatie.
Samenwerking in de keten
BEACON organiseert daarom regelmatig bijeenkomsten waarin we mensen uit ons netwerk bij elkaar brengen rond een innovatie thema. Een paar weken geleden ging het in Driebergen over modulair ontwikkelen en alles wat daarbij komt kijken. Genodigden: innovatie managers van verschillende bedrijven uit heel diverse industrieën. Gemene deler: het invoeren van modulariteit in hun producten zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Eén van de uitdagingen bestaat eruit dat er niet over één product gedacht moet worden maar over hele series, vaak ook nog versprongen in de tijd. Een ander gemeenschappelijk thema: het samenwerken met alle partijen in de keten.
BEACON’s Jan Willem Dik was initiatiefnemer en gastheer van het event Afternoon @ BEACON. Ik gaf een introductie over modulair ontwikkelen met mooie voorbeelden uit de automobielindustrie. Daar zie je dat het invoeren van modulariteit veel verder gaat dan het automerk zelf. Zonder een heel innige samenwerking met de toeleveranciers zou er niets van terecht komen. Iedereen in de keten moet meedoen en heeft er ook baat bij.
Het begin is spannend
Waar het event voor ons om draait is een meerwaarde te bieden voor onze klanten buiten de directe inhoud van onze projecten om. Inspireren, in contact brengen met ons netwerk en ook samen nadenken en verder komen in het managen van innovatie. Bij dit event, maar niet anders tijdens innovatietrajecten, lijkt het eerst spannend om samen te werken. Mooi om te zien dat mensen elkaar juist snel vinden en enthousiast worden om samen vooruit te komen.
Meerwaarde creëren
In bredere zin zie ik samenwerken ook steeds meer als voorwaarde om succesvol te innoveren. Producten worden complexer, klanten verwachten meer en de concurrentie is moordend. Goede ideeën ontstaan niet alleen meer vanuit de consumentenmerken, maar ook vanuit toeleveranciers, consumenten of distributeurs. Niet alleen een goed idee is belangrijk voor innovatiesucces, maar ook hoe je samenwerkt en de waarde die de innovatie voor de ketenpartijen toevoegt. Waar BEACON trots op is dat het vaak een verbindende rol kan spelen tussen de diverse samenwerkende partijen.
Is samenwerken in innovatie ook bij jouw organisatie een thema? Ik vind het leuk om met je van gedachten te wisselen. Quintijn Innikel, 0614539549
Terug naar overzicht