“In twee workshops leerden we gestructureerd na te denken over onze producten”
‘Kaemingk heeft als groothandel een breed assortiment decoratieartikelen voor huis en tuin, dat wij continu uitbreiden. Voor het vernieuwen van ons aanbod aan kerstverlichting gingen we eens per jaar met een clubje bij elkaar zitten. Dan keken we elkaar net zo lang aan tot iemand een leuk idee had. Met die ideeën gingen we aan de slag. Die formule leek een beetje uitgewerkt. Daarom wilden we uitproberen of het Ideation Programma van BEACON toegevoegde waarde zou hebben.’
Blij met resultaat: drie uitgewerkte concepten
‘In een kick-off meeting met BEACON inventariseerden we onze uitdagingen en bepaalden we ons doel. We wilden drie bruikbare ideeën genereren en ons daarbij focussen op twee richtingen. Enerzijds het bedenken van vernieuwende ideeën voor verlichte 3D objecten voor buiten. Anderzijds wilden we manieren bedenken om onze producten op een simpele en aantrekkelijke manier te laten zien in de schappen van onze retailers. Met het resultaat van het Ideation Programma zijn we blij. Na twee workshops hadden we drie uitgewerkte concepten: twee voor nieuwe producten en één voor het tonen van onze producten.’
Methodisch werken vanuit een specifieke vraag
‘De belangrijkste meerwaarde van het programma is dat we leerden om op een nieuwe, gestructureerde manier naar onze producten te kijken. Als we het zelf doen slaan we eigenlijk het hele voortraject over en beginnen met een idee dat iemand toevallig heeft. En of het gaat aanslaan is dan vooral een kwestie van geluk. Nu leerden we methodisch te werken vanuit een specifieke vraag of behoefte.
Tijdens de eerste sessie waren er allerlei oefeningen om het ijs te breken en ideeën te genereren. Deze middag sloten we af met een presentatie van tien ideeën. In de tweede sessie hebben we de rode draad uit de ideeën gehaald, ze gecombineerd, uitgewerkt en getrechterd tot drie bruikbare concepten. De opzet van het programma was interessant en effectief.’
Consumentenbehoefte geeft denkrichting
‘Voor onze verpakkingen vonden we bijvoorbeeld als rode draad: de behoefte om de consument beter te begeleiden in het wijs worden uit de veelheid aan kerstverlichtingsproducten en het kiezen van een product dat bij hem past. Door deze behoefte te constateren, kregen we een denkrichting. We konden zien: blijkbaar ligt hier een probleem waar we zelf ook het antwoord nog niet op weten. We zijn daar zelf mee aan de slag gegaan door een consumentenpanel te formeren. Na de tweede sessie hadden we voor de verpakkingen een briefing klaar waarmee we naar een reclamebureau konden gaan.’
Professionele begeleiding en ongedwongen sfeer
‘De begeleiding van Eveline en Quintijn van BEACON was professioneel. Hun werkwijze creëerde een ongedwongen sfeer. Iedereen, van hoog tot laag in de organisatie, deed mee. Sommige mensen zouden zich normaal misschien geremd hebben gevoeld omdat ook de directeur erbij zat, of omdat ze mensen van andere afdelingen nog niet kenden. Door de grappige oefeningen en spelvormen was het ijs snel gebroken en durfde iedereen vrij te praten. En door de creatieve manier van brainstormen kwamen er veel meer ideeën.
De structuur van de tweede workshop werkte als trechter en voorkwam dat we met hagel gingen schieten. Waar we voorheen misschien tien toevallige ideeën waren gaan proberen, hadden we nu als doel: drie goede en concrete ideeën. Door de gestructureerde werkwijze hadden we een scherpe focus en dat maakte de besluitvorming ook eenvoudiger.’