Met BEACON heb ik het voorrecht om met zeer uiteenlopende bedrijven te werken aan innovatie. Van kleine snelle startups tot grote multinationals. Eén ding hebben ze in ieder geval gemeen: het zoeken naar kansen in de markt via innovatie.
Wat ik fantastisch vind aan startups is de ondernemersspirit. Kort geleden was de startup Aviation Glass in het nieuws met de succesvolle introductie van ultradun, extreem sterk glas voor in vliegtuigen. Ik was trots toen we genoemd werden als organiserende kracht achter hun innovatie. Het geheim achter hun succes? Een scherp inzicht in de behoeften van hun klanten en een agile innovatie proces waarin potentiele klanten al vroeg betrokken zijn maar vooral de do-or-die mentaliteit. Innovatie is geen luxe, als we niet slagen zijn we er morgen niet meer. Het geeft alles een enorme drive, met het klantperspectief altijd dichtbij.
Maar ook het werken voor een grote multinational is geweldig. Zij zijn ongelooflijk goed in wat ze doen! Van marktkennis tot kennis van productieprocessen of distributiekanalen, voor ieder deelaspect zijn wel specialisten beschikbaar. Met meer kennis dan iedere startup van droomt. In deze teams is het de uitdaging om het geheel te blijven zien, het waarom, de ondernemersvisie. Ook met deze teams is Agile innoveren van grote waarde. Snel en met kleine teams oplossingen creëren, proto’s bouwen en met klanten uittesten werkt inspirerender en effectiever. Aannames toetsen en snel leren is waar het hier om draait.
Dit is wat wij er van opgestoken hebben:
- Kleine gedreven teams die veel van hun tijd aan dit idee mogen besteden werken veel beter dan “vrijdagmiddag teams”.
- Gesteund worden door het management is een must, ook als het soms wat anders loopt dan gehoopt.
- Vergeet de lange watervalplanning. Korte sprints met concrete doelen werken veel beter.
- Snel je (business) aannames testen. Aannames horen bij het creëren van ideeën, maar moeten zo snel mogelijk een zekerheid te worden.
- Multidisciplinair is noodzaak maar werkt alleen als je de moeite neemt elkaar te begrijpen.Wat multinationals kunnen leren van startups: ondernemerschap in de teams krijgen. En vice versa? Dat er meer nodig is dan een goed idee om een business te bouwen.