Een product is pas succesvol als het goed scoort op veel punten tegelijk: het product moet, relevant zijn voor de klant, haalbaar zijn en daarnaast ook financieel levensvatbaar. Deze drie factoren hebben een belangrijke samenhang. Het optimum vinden, de ‘blue spot’ of winnende innovatiepropositie is waar het om draait. Soms is een propositie al heel vroeg ontstaan maar duurt het door de stand der techniek nog lang tot ‘de blue spot’ gevonden wordt.
Een voorbeeld hiervan is de automatische parkeerassistentfunctie in moderne auto’s. Dit is al bedacht door Volkswagen in 1992. Een relevant idee en technisch haalbaar maar geen succes. De verkoopprijs van een auto zou $3000 hoger worden. Handige feature? Jazeker, maar niet voor die prijs. Pas in 2003 werd de blue spot gevonden door Toyota in de Prius, door de toch al aanwezige electronica en elektrische aandrijving. De kosten waren nu nog maar $750 en het was een onmiddellijk succes.
De Volkswagen Futura uit 1992 had al automatische parkeerassistentie
Terug naar overzicht