De technologieontwikkeling voor elektrische auto’s volgt een typische S-curve, geïntroduceerd door Foster in ’86.
In de startfase verbetert de prestatie langzaam, veel inspanning is nodig om technologie te vertalen naar praktische productverbetering. De eerste producten zijn voor een niche, vaak defensie of ruimtevaart, waar specifieke prestatie nodig is. In de groeifase zijn bottlenecks overwonnen en streeft de prestatie de voorgaande technologie voorbij. Technologie wordt mainstream. De groei vlakt uiteindelijk af. Dan kom je in de volwassenheidsfase: verbetering is nauwelijks meer mogelijk, of erg duur.
Om een nóg betere prestatie te krijgen is een sprong naar andere technologie nodig. Een volgende S start vaak lager, maar heeft een hogere potentie. Voorbeelden van ‘discontinue innovatie’: van zeilschepen naar stoomschepen, van chemische naar digitale fotografie, van de gloeilamp naar LED. Hoe kan elektrisch de winnende technologie worden? Om van start naar groei te komen heb je een nichemarkt nodig. Hier zien we er twee: bedrijven met een groen imago en mensen met duurzaamheid als belangrijk leefprincipe, beide ondersteund door de overheid. Zoek in deze niches early adopters door een duidelijke focus op wat deze specifieke groep wil.
Technologieontwikkeling kost veel tijd en geld en is een onzekere route. Maar op tijd investeren in nieuwe technologie is noodzakelijk om niet ingehaald te worden door de concurrentie.
Terug naar overzicht