Gillette doet ‘t, Skype, De Pers: geld verdienen door je producten weg te geven. Procter & Gamble besluit om hun R&D deuren open te zetten om geld te verdienen. Product-innovaties gaan vaak gepaard met business model innovatie.
Hoe ga ik hiermee verdienen? Hoog geprijsd voor een niche markt of juist voor de massa gaan? En wat voor consequenties heeft die keus? Antwoord op deze vragen geeft Business Model Generatie van Alexander Osterwalder. Op een simpele en creatieve manier legt hij (en 470 coauteurs!) uit hoe je een businessmodel kunt ontwerpen.
IN ÉÉN AVOND UIT?
Met z’n 300 bladzijden is één avond te ambitieus. Bovendien is het boek vooral bedoeld om te experimenteren hoe alle elementen in elkaar grijpen. Hoe beïnvloedt bijvoorbeeld de keus voor bepaalde klantensegmenten je distributiekanaal en communicatie? En wat betekent dat voor je belangrijkste activiteiten?
PRAKTISCHE TIPS?
Veel aansprekende voorbeelden van hoe bekende bedrijven dit doen.
UITLEG (WAT)?
Het centrale idee is dat je een businessmodel als een schilderdoek moet zien waarop je alle ingrediënten van je business op je eigen unieke manier kunt aanbrengen. Dit doek heeft steeds een vaste vorm. Centraal de waardepropositie met rechts de klanten en hoe bereik ik die klanten en links wat moet ik doen om die waardepropositie te realiseren. Onder dit alles staan de kosten- en inkomstenstromen.
NASLAGWERK?
Het gaat vooral om de werkwijze, voorbeelden en hoe je de methode zelf gebruikt. De theo-retische diepgang per onderwerp is minder