Met prins Maurits van Oranje en Ruud Koornstra, oprichter van Tendris, vormt ir. Minnemijn Smit de driekoppige leiding van het ‘Formule E-team’. Doel: partijen, geld en mensen mobiliseren om Nederland aan het rijden op elektriciteit te krijgen. Hoe doe je dat?
1. WAT DOET HET FORMULE E-TEAM?
‘Hierin zitten de bazen van de belangrijkste organisaties in mobiliteit, zoals Rai, Bovag en automerken maar ook milieuclubs als stichting Natuur&Milieu. Formule E-team brengt wensen in kaart, anticipeert op problemen en beantwoordt die met een batterij aan Willy Wortels. We versnellen de innovatie.’
2. IS NEDERLAND DAN AL ZO VER MET ELEKTRISCH RIJDEN?
‘In het zaken- en overheidsverkeer is de businesscase rond. Er komen steeds meer taxi’s, vrachtwagens en bussen op elektriciteit en ook de lease-carfleet trekt aan. Greenwheels komt met e-cars die je kunt delen, BMW heeft een nieuw businessmodel en verhuurt e-cars om steeds de nieuwste technologie te kunnen blijven bieden. De particuliere markt staat op doorbreken.’
3. WAAROM ZOU IK ELEKTRISCH GAAN RIJDEN? IS TOCH VOL RISICO’S?
‘De eerste reden is geld: voor vier euro rij je 160 kilometer. De bijtelling is gering. Gemeentes stimuleren het en geven parkeerprivileges en stroompunten. Er is nog nooit een accu ontploft. Je helpt met e-cars wel het milieu te sparen, ze zijn lekker stil en bovendien trekken ze sneller en traploos op.’
4. DE ACCUGRONDSTOF LITHIUM RAAKT TOCH OP?
‘Welnee: de wereld ligt vol lithium. En de grondstof voor batterijen verandert vast. Met een aantal zonne-panelen ter grootte van een moestuin rij je straks gratis rond in je e-car.’
5. WAAR LIGGEN KANSEN?
‘Beacon kan inhaken met oplossingen voor openbaar vervoer en elektrisch vrachtverkeer. De luchtkwaliteit in de grote steden moet namelijk acuut omhoog en daarvoor wordt groene mobiliteit door gemeentes doorgedrukt. Verder zijn quick wins te behalen binnen het B2B-circuit.’
6. WELKE INNOVATIES KAN DE E-RIJDER NOG MEER VERWACHTEN?
‘Bij de 35 snellaad-punten die nu worden geopend, kom je met lekkere koffie en gratis wifi de 20 minuten laden goed door. Dat is ook voor partijen als McDonalds interessant. Verder komen er “batterijen op wielen” waarop je een “frontje” kunt plaatsen: naar het strand in een cabrio, naar het werk met een serieuze hardtop. Autorijles gaat straks in e-cars. Mensen gaan slim batterijcapaciteit uitruilen. Er komen leuke “car tones” voor de stille e-car. Er is al een standaardstekker.’
7. WAT MOET ER NOG ONTWIKKELD WORDEN IN DE PERIFERIE VAN ELEKTRISCH RIJDEN? EN GAAT DIT GOED?
Het gaat hier om een nieuwe vorm van mobiliteit. Wat er nog precies uitgevonden moet worden kan ik niet zeggen. Je kunt je bij innoverende partijen aansluiten, als het gaat om ontwikkeling van bijvoorbeeld snelladers of accuverwissel hulpmiddelen of liever nog: van betere batterijen. Denk verder aan oplossingen voor het afrekenen van kilowatturen in geleende e-cars, aan beveiliging van deelauto’s en parkeren. Of het goed gaat? Ja, er zit een enorme versnelling in de productontwikkeling, vergelijkbaar met die in het mobiel bellen. Prima, want het kan ons niet snel genoeg gaan.’
Terug naar overzicht