Afstudeerder Ruben ten Asbroek over een product dat hem opvalt.
Het is voor iedereen herkenbaar, van feestende student tot hard werkende professional: vermoeid wakker worden door een tekort aan goede slaap. Volgens onderzoek is het zelfs zo dat bijna 40 procent van de mensen tussen 25 en 54 minder dan de aanbevolen zeven uur per nacht slaapt, waardoor ze minder alert, energiek en gefocust zijn. Dit biedt ruimte voor verbetering, moet ook Philips gedacht hebben. Op CES 2018 introduceerden zij namelijk de SmartSleep: een technologisch hoogstandje dat je slaap analyseert en zelfs beïnvloedt om de kwaliteit van je diepe slaap te verbeteren, verpakt in een minder aantrekkelijk jasje. Zou jij hem kopen, of wil je er toch liever een nachtje over slapen? Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar dit product!
Philips claimt dat een indrukwekkende 70 procent van de gebruikers zich minder moe voelt. Maar hoe krijgt SmartSleep dit voor elkaar? SmartSleep heeft twee kleine sensoren die periodes van trage-golf-slaap detecteren en met audiotonen de diepte en duur van de trage-golf-slaap intensiveren. Deze tonen worden gegenereerd door een geavanceerd algoritme, de technologische spil in dit product, samengesteld in samenwerking met neurologen en slaapexperts. Interessant om te zien dat ook hier big data een grote rol speelt. Philips heeft namelijk 2,6 miljard nachten aan slaapgegevens geanalyseerd voor deze technologie. Een bijbehorende app registreert je slaap, hoe deze zich in de loop der tijd ontwikkelt, en biedt tips en advies over hoe je ’s nachts zo goed mogelijk kunt slapen. Ook wordt de nu al gigantische dataset vergroot door het gebruik van deze app, en wordt tevens het achterliggende algoritme na verloop van tijd verbeterd met behulp van Artificial Intelligence. Technologisch gezien een indrukwekkend product met klinisch bewezen, positieve impact op het leven van de gebruiker!
Naast de fantastische technologie en de indrukwekkende impact die dit heeft op de eindgebruiker, zie ik ook kleine minpuntjes. Allereerst de gebruiksvriendelijkheid: de gebruiker moet zelf sensoren plakken achter het oor, de hoofdband perfect op het hoofd positioneren en tenslotte kan de hoofdband niet in de wasmachine. Daarnaast laat de SmartSleep esthetisch wat te wensen over en zal hij waarschijnlijk (aanzienlijk meer) badhair days veroorzaken. Voor de gebruiker zijn dit mogelijk barrières bij het kiezen voor dit product. Toch wegen de voordelen van dit product een stuk zwaarder dan deze relatief kleine ongemakken. Zeker voor de doelgroep waar Philips zich op lijkt te richten met dit product, namelijk de drukke (young)professionals die door allerlei verplichtingen simpelweg niet aan 7 uur slaap per nacht toekomen. De dag telt tenslotte maar 24 uur, en de tijd lijkt altijd te snel te gaan. De SmartSleep biedt hen een betaalbare (verwachte adviesprijs €450,-) en bewezen manier om overdag beter te functioneren zonder hun drukke schema op de kop te zetten. En zeg nou zelf, willen we dat niet allemaal?
Terug naar overzicht