Het plannen van innovatie brengt uitdagingen met zich mee. In dit artikel vertelt Jaap Baldée over de drie belangrijkste uitdagingen die je kan tegenkomen bij het plannen van innovatie.
1 ONBEKEND TERREIN
Een innovatief product, een onontgonnen markt, een verbeterde technologie? Hoe vernieuwender de innovatie, des te onbekender de weg naar het einddoel. Het stage gate-model van Beaconfungeert hierbij als algemene routekaart en geeft houvast. Start met een duidelijke definitie van het einddoel en plan vervolgens terug van grof naar fijn: de te nemen beslissingen, de belangrijke mijlpalen, tot en met de uiteindelijke taken.
2 TIME TO MARKET
Innoveren moet altijd snel gebeuren. Daarbij helpen een sterke focus op het einddoel, het inschakelen van extra capaciteit en het parallel plannen van activiteiten. De innovativiteit van het concept bepaalt de noodzaak om slack in te bouwen en het aantal benodigde iteraties om de gewenste kwaliteit te behalen. Trek daarbij korte sprints: stel minimaal elke 6 weken een mijlpaal en omschrijf deze zo concreet mogelijk.
3 MULTIDISCIPLINAIR
Innovatie vergt de inspanning én samenwerking van verschillende afdelingen. Betrek ze bij het plannen, zodat ze de planning echt dragen en volgen. Vaak lopen de betrokken disciplines uit de pas, maar bij de gates moeten zij bij elkaar gebracht worden om de kwaliteit van het geheel te kunnen beoordelen. Tenslotte: het inplannen van extra capaciteit is snel gedaan, maar zorg dat de desbetreffende medewerker deze tijd ook écht aan innovatie kan besteden.
Terug naar overzicht