Met goed functionerend management zult u de slag om nieuwe markten verliezen!
Vernieuwende technologieën kunnen markten totaal op zijn kop zetten. IBM was in de jaren zestig onbetwist marktleider met hun mainframe-computers, maar werd op de computermarkt totaal verrast door nieuwkomer Apple. IBM had geïnvesteerd in nieuwe technologie en het management van IBM functioneerde prima. Toch verloor IBM de slag door te veel focus op bestaande technologie.
UITLEG
Christensen maakt onderscheid tussen sustaining (versterkende) en disruptive (ontwrichtende) technologische veranderingen. Georganiseerde bedrijven laten zich nooit verrassen door versterkende innovaties. Omgaan met ontwrichtende innovaties is veel lastiger. Vaak gaat het om minder opzienbarende technische veranderingen, totdat deze plotseling de spelregels veranderen door een veel lagere prijs, een verbeterde kwaliteit of zelfs een nieuwe markt creëren. Als voorbeeld geeft Christensen hoe de aanvankelijk inferieure technologie van de inkjetprinter zo werd verbeterd dat het de laserprinter verdrong naar een nichemarkt. Deze theorie zien we ook recent in de markt terug: Nokia is volledig voorbijgerend door Apple met de touch-technologie voor mobiele telefoons.
PRAKTISCHE TIPS?
Christensen geeft goede principes om concurrenten voor te blijven:
- Richt uw innovatie niet op wat klanten en beleggers willen.
- Richt u op kleine markten.
- Analyseer uw nieuwe markten niet, ze bestaan immers nog niet.
- Het is zinvol om lagere kwaliteitseisen te stellen om een groter marktsegment aan te boren.
IN ÉÉN AVOND UIT?
Ondanks de gestructureerde opzet lukt snel uitlezen niet. Door de vele voorbeelden moet je het boek af en toe wegleggen om de informatie te laten bezinken. Daarmee is het boek een kleurrijke casestudie die het lezen waard is.
Terug naar overzicht