‘Soms zijn er goede redenen om een bestaand product aan te passen. Bijvoorbeeld als je product niet meer helemaal voldoet aan de aangescherpte regelgeving. Andere redenen kunnen zijn: je wilt overschakelen naar een onderdeel dat beter leverbaar is, je wilt de concurrentie voorblijven, of je wilt je bestaande product beter laten aansluiten op wat gebruikers willen’.
‘Bij BEACON hebben we veel ervaring op dit gebied, bijvoorbeeld in de markt van fast moving consumer goods. Onze ervaring is dat een verbetering van een product dat je goed kent, toch onverwachte gevolgen kan hebben. Hoewel het soms om schijnbaar kleine veranderingen gaat, blijkt een wijziging in een bestaand product eigenlijk altijd complexer dan verwacht.
Je hebt ten eerste te maken met gebruikers die het oude product kennen. Je wilt heel zeker weten dat de verandering als een verbetering ervaren gaat worden. Daarnaast ga je ingrijpen op een lopende supply chain terwijl je wilt blijven leveren.
Zo’n wijziging vergt veel planning en afstemming tussen verschillende partijen die allemaal goed moeten samenwerken. Daarom is ons advies: zorg voor een aanpak met focus en richt de transformatie in als een volwaardig project.’
Iedereen moet op het juiste moment óm
‘Een mooi voorbeeld van zo’n wijziging is het draaidopje van melkpakken dat voorheen los zat en nu vast moet blijven zitten. Om zo’n overschakeling te kunnen maken is een goede planning belangrijk. Om niet zonder doppen te komen zitten, moet je extra voorraad produceren om tijdens het aanpassen van de matrijzen toch te kunnen blijven leveren aan je klanten. En je moet zeker weten dat de nieuwe dop compatible is met de vulmachine. Wanneer plan je het overschakelmoment? Dat moet allemaal in hele strakke tijdslijnen’.
‘Daarnaast ga je inbreken op de supply chain. Als je iets verandert, zal een leverancier misschien een wijziging door moeten voeren van een onderdeel dat weer met andere onderdelen van een andere leverancier moet samenwerken in je assemblage. Alle spelers moeten mee in zo’n verandering, en iedereen moet ook op het juiste moment óm. Dat maakt het complex. Om dat allemaal in goede banen te leiden is goed projectmanagement heel belangrijk.’
Imagoschade
‘Bekijk heel secuur waarom je deze verandering wilt en weeg de voors en tegens heel goed af. Als je helemaal ‘in’ een product zit denk je al snel: iedereen zal dit toch wel een verbetering vinden? Maar als blijkt dat je tevreden klanten het geen verbetering vinden, lijd je imagoschade.
Daarom is het heel goed als een (externe) onbevooroordeelde deskundige die aanname nog een keer challenget, zodat je zeker weet dat je iets doet waar de klant blij van wordt.’
Scope
‘Inventariseer wat je allemaal wilt aanpakken en bundel waar mogelijk de wijzigingen. Stem af wat er in en out of scope is van de verbetering. Maak van tevoren een goed plan en zorg ervoor dat je de documentatie van het hele project meeneemt, zoals een update van je programma van eisen. En een productverificatie, zodat je zeker weet dat de wijziging gaat werken zoals je had bedacht.
Voor het draaidopje van een melkpak kan een eis zijn dat je ermee kan schenken zonder te morsen. Dit moet dan ook goed getest worden met de nieuwe dop. Ook is het goed om met het marketingteam te bekijken hoe er over de wijzigingen die de gebruikers gaan merken wordt gecommuniceerd.’
What if
‘En tenslotte, bedenk van tevoren ‘what if’-scenario’s voor het geval de dingen anders lopen dan gepland. Als dingen niet blijken te lukken of als er toch vertraging optreedt, wat doe je dan? Kun je dan nog terug?
Om al die redenen is het belangrijk om zo’n transitie aan te pakken als een project, onder leiding van iemand die hier ervaring mee heeft. BEACON kan hierin het verschil maken’.
‘Wil je een keer van gedachten wisselen over een mogelijke verandering aan je product? Ik denk graag met je mee.’