• Insights
    • Blogs
    • Perspectives
    • Podcast
    • Webinars
  • Offerings
    • Project management
    • Innovation support
    • Product innovation
  • Team
  • References
  • About
    • Our principles
  • Careers
  • Contact
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
Beacon | Masters in InnovationBeacon | Masters in Innovation
  • Insights
        • Blogs
        • Perspectives
        • Podcast
        • Webinars
  • Offerings
        • Project management
        • Innovation support
        • Product innovation
  • Team
  • References
  • About
        • Our principles
  • Careers
  • Contact

HOEVEEL MOET IK INVESTEREN VOOR ECHTE INNOVATIE?

Innoveren is van levensbelang, maar: hoeveel moet ik er in investeren, in wat voor projecten en waarom leveren de meeste daarvan zo weinig op?

Dit zijn belangrijke vragen voor vrijwel al onze klanten. Om ze te beantwoorden deden Bansi Nagji en Geof Tuff onderzoek bij FMCG-, industriële en technologiebedrijven.

ECHTE INNOVATIE ZORGT VOOR 70% VAN DE GROEI!

De onderzoekers concludeerden dat succesvolle bedrijven zo’n 70% van hun innovatiemiddelen investeren in kernactiviteiten, 20% in aanverwante gebieden en circa 10% in echt vernieuwende projecten. De verdeling van de opbrengsten daaruit was ruwweg het omgekeerde. Op de lange termijn draagt innovatie van kernactiviteiten maar zo’n 10% bij aan de incrementele groei en echte vernieuwingen zo’n 70%. Deze verdeling van innovatiemiddelen varieert echter per sector. Zo is bij FMCG-bedrijven de verhouding eerder 80/18/2 en bij middelgrote technologiebedrijven 45/40/15. Wel geven de cijfers een bruikbare richtlijn voor investeren in innovatie.

GEEN FUNNEL-AANPAK

En last but not least: een funnel-aanpak blijkt volgens de onderzoekers bij radicale innovatie niet erg succesvol. Dat leidt tot het te vroeg verwerpen van veelbelovende oplossingen. Hun advies: onderzoek bij radicale innovatie verschillende alternatieven en stel pas harde business-modellen op als er iets klaar is om in de markt een pilot mee te draaien.

Managing your innovation portfolio, Bansi Nagji en Geoff Tuff, Harvard Business review, mei 2012.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

SAMENWERKEN IN INNOVATIE: STEEDS VAKER SLEUTEL TOT SUCCES

SAMENWERKEN IN INNOVATIE: STEEDS VAKER SLEUTEL TOT SUCCES

Apr 23, 2021

Innovators lopen vaak voor de muziek uit en zwemmen tegen de stroom in. Herkenbaar? Soms is het daarom prettig om met andere innovators te spreken over thema’s die spelen bij productinnovatie. In goed en vertrouwd gezelschap natuurlijk. Daarnaast zien wij in de BEACON praktijk dat samenwerking steeds vaker een cruciale factor is voor succes in innovatie.

Quintijn Innikel, partner BEACON:Hoe organiseer je baanbrekende innovaties?

Quintijn Innikel, partner BEACON:Hoe organiseer je baanbrekende innovaties?

Jun 27, 2023

Voor het investeren van je innovatiebudget adviseert McKinsey het volgende: investeer 60% in je kernbusiness (core) en 30% in een gebied dat daaraan grenst (adjacent). Zoals bijvoorbeeld een fietsfabrikant elektrische fietsen gaat maken. De laatste 10% investeer je in baanbrekende innovaties (breakthrough), omdat je bedrijf de ogen moet openhouden voor metatrends in de markt waarin je je beweegt. Als je die ontwikkelingen mist, loop je het risico volledig irrelevant te worden.

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

Apr 20, 2021

Op vakantie deze zomer kwamen mijn kinderen na een dag trots terug met € 8,45. Zelf verdiend, pap. Ze bleken zelf geplukte bloemen over de hele camping verkocht te hebben. Hun rollen hadden ze ook al snel verdeeld: Max (7) deed productie, Fay (4) verkoop en communicatie (grote ogen, engelenhaar).

Recent Posts

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.

Recent Posts

  • Nice thing: BluRoX
  • Charting waters in innovation: Meet our new project managers
  • Nice thing: America’s Cup 75
  • DfX: laying the foundation for smooth production from the start.
  • DfX: de basis leggen voor een soepele productie vanaf het begin.

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

BEACON Verhaert Nederland is part of the Verhaert group, a leading European innovation service provider, boosting your capacity to innovate.

Insights
Blogs
Perspectives
Webinars

About us
Our principles
Team
References
Contact

© 1969-2025 Beacon Masters in Innovation • KVK Utrecht 37079378 • Privacy policy • Terms of use

Prev Next