• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

De wet biedt een persoon of bedrijf verschillende manieren om gedachtegoed officieel te laten vastleggen. Dat is een voorwaarde om als eigenaar stappen te kunnen ondernemen tegen een eventuele inbreuk. Hieronder de belangrijkste mogelijkheden.

1. OCTROOI (PATENT)

Een octrooi is hetzelfde als een patent en wordt verleend op een vinding of werkingsprincipe. Dat wordt getoetst op nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid. Een design wordt dus niet gepatenteerd, een mechanisme of techniek wel. Een patent kan per land of per regio worden aangevraagd, een wereldwijd patent bestaat (nog) niet. Je kunt in totaal in 130 landen patent aanvragen, maar dat loopt dan wel in de papieren. Een patent is in Nederland maximaal 20 jaar geldig en wordt 18 maanden na de aanvraag gepubliceerd.

2. MODELBESCHERMING (DESIGN REGISTRATION)

Modelbescherming of design registration betreft de vormgeving van een industrieel ontwerp. Het beschermt dus geen vinding. Ook dit kan per land of per regio worden aangevraagd. De bescherming duurt afhankelijk van het land tussen de 15 en 25 jaar. In Europa kan publicatie uitgesteld worden tot 30 maanden na aanvraag van de registratie. De indiener hoeft niet de auteur te zijn.

3. AUTEURSRECHT (COPYRIGHT):

Het auteursrecht is het exclusieve (‘uitsluitende’) recht van de maker van een werk om dat openbaar te maken en te verveelvoudigen. Een ontwerp kan als een werk worden beschouwd en valt onder het auteursrecht. De maker heeft dit recht automatisch en hoeft dat niet eerst te vestigen. Wel wordt pas na een eventuele rechtsgang duidelijk in hoeverre je aanspraak kan maken op dit recht. Soms heeft dit verrassende uitkomsten. Zo is de surfplank jarenlang succesvol beschermd via auteursrecht. De geldingsduur verschilt per land, maar loopt in Europa tot 50 jaar na het overlijden van de auteur.

4. MERKENRECHT

Het merkenrecht beschermt zowel de naam als het logo van een bedrijf of product. Dat is dus anders dan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, die alleen de bedrijfsnaam regionaal beschermt. Een Europese merkregistratie beschermt je merk in alle 27 landen van de EU. Wereldwijd beschermen kan via de Wereld Organisatie voor het Intellectueel Eigendom te Genève. (WIPO)

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

PARTNERSHIPS IN INNOVATIE

apr 23, 2021

Succesvolle innovatie komt steeds vaker tot stand door partnerships van meerdere partijen. Maar hoe selecteer je potentiële partners? Is het een zoektocht naar de prins op het witte paard? Hoe verdeel je de taart? En is cultuurverschil te overbruggen met een klef broodje? Quintijn Innikel deelt zijn ervaring en inzichten over het creëren van vruchtbare partnerships en zet de belangrijkste uitdagingen op een rij.

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Procesontwerp, process planning project management

INNOVEER DE MANIER WAAROP JE INNOVEERT!

apr 23, 2021

Lean Startup, Agile Manifesto, Design Thinking en Open Innovation. Stuk voor stuk pakkende termen die je vast bekend in de oren klinken. En vraag je je af hoe ze je business een boost kunnen geven, aangewakkerd door de grote succesverhalen uit Silicon Valley? Veel van deze methodes gaan uit van snel en cyclisch werken, waarbij elk z’n eigen toegevoegde waarde heeft.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next