• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

De wet biedt een persoon of bedrijf verschillende manieren om gedachtegoed officieel te laten vastleggen. Dat is een voorwaarde om als eigenaar stappen te kunnen ondernemen tegen een eventuele inbreuk. Hieronder de belangrijkste mogelijkheden.

1. OCTROOI (PATENT)

Een octrooi is hetzelfde als een patent en wordt verleend op een vinding of werkingsprincipe. Dat wordt getoetst op nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid. Een design wordt dus niet gepatenteerd, een mechanisme of techniek wel. Een patent kan per land of per regio worden aangevraagd, een wereldwijd patent bestaat (nog) niet. Je kunt in totaal in 130 landen patent aanvragen, maar dat loopt dan wel in de papieren. Een patent is in Nederland maximaal 20 jaar geldig en wordt 18 maanden na de aanvraag gepubliceerd.

2. MODELBESCHERMING (DESIGN REGISTRATION)

Modelbescherming of design registration betreft de vormgeving van een industrieel ontwerp. Het beschermt dus geen vinding. Ook dit kan per land of per regio worden aangevraagd. De bescherming duurt afhankelijk van het land tussen de 15 en 25 jaar. In Europa kan publicatie uitgesteld worden tot 30 maanden na aanvraag van de registratie. De indiener hoeft niet de auteur te zijn.

3. AUTEURSRECHT (COPYRIGHT):

Het auteursrecht is het exclusieve (‘uitsluitende’) recht van de maker van een werk om dat openbaar te maken en te verveelvoudigen. Een ontwerp kan als een werk worden beschouwd en valt onder het auteursrecht. De maker heeft dit recht automatisch en hoeft dat niet eerst te vestigen. Wel wordt pas na een eventuele rechtsgang duidelijk in hoeverre je aanspraak kan maken op dit recht. Soms heeft dit verrassende uitkomsten. Zo is de surfplank jarenlang succesvol beschermd via auteursrecht. De geldingsduur verschilt per land, maar loopt in Europa tot 50 jaar na het overlijden van de auteur.

4. MERKENRECHT

Het merkenrecht beschermt zowel de naam als het logo van een bedrijf of product. Dat is dus anders dan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, die alleen de bedrijfsnaam regionaal beschermt. Een Europese merkregistratie beschermt je merk in alle 27 landen van de EU. Wereldwijd beschermen kan via de Wereld Organisatie voor het Intellectueel Eigendom te Genève. (WIPO)

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Statistiek Aviation Glass

BEACON LAS VOOR U BUSINESS MODEL GENERATION

apr 20, 2021

Gillette doet ‘t, Skype, De Pers: geld verdienen door je producten weg te geven. Procter & Gamble besluit om hun R&D deuren open te zetten om geld te verdienen. Product-innovaties gaan vaak gepaard met business model innovatie.

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

apr 22, 2021

Succesvol innoveren blijkt lastig. De kans dat een nieuw ontwikkeld product of dienst succes heeft, is minder dan 30 procent. Toch is innoveren een must, wil je in de toekomst relevant blijven voor je klant (en wie wil dat nou niet…). Maar hoe maak je innovaties dan succesvoller? Vaak is het antwoord: beter testen!

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

apr 23, 2021

Wat je van ver haalt is lekker. Dat geldt zeker voor deze Nieuw-Zeelandse koffiezetter. Nee, dit keer geen volautomaat van alle snufjes voorzien, maar een doodsimpel en prachtig functioneel product. Zelfs een stekker zit er niet aan. De Newton Espresso gaat eigenlijk terug naar de basis: water koken, in het reservoir schenken en het water met een hefboom onder druk door het koffiebed persen. Niet per se simpeler dan een Nespresso zetten, maar wel met meer beleving, zo geloven de makers van Newton

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next