VOORBEELDCASES
Atag Benelux ontwikkelt kooktoestellen voor het premium- en middensegment en is overgenomen door Hisense International, wereldwijd marktleider in TV’s. Waar het bedrijf zich voorheen op de Benelux en Europa richtte, is het in de afgelopen jaren gestart met een transitie om steeds meer wereldwijd te opereren. Deze ontwikkeling brengt een nieuwe bedrijfsfilosofie met zich mee. Toen Atag Benelux voor een productinnovatie een projectmanager zocht, werd via BEACON een onafhankelijke projectleider met veel internationale ervaring ingeschakeld.
Een zelfsturend startupteam binnen FrieslandCampina had als doel om een product te lanceren dat serieuze new business zou gaan opleveren. Ze kwamen bij het idee van een product, een machine en een slimme verpakking, waarvan de technologie uniek zou zijn voor FrieslandCampina. Ze zochten daarbij een partner die hen uitdaagt op het gebied van de productontwikkeling van de hardware en de organisatie van de totaaloplossing, zeker ook omdat dit product nieuw voor hen is. BEACON bleek de juiste partner.
Om het innovatiemanagement te professionaliseren en te versnellen, was Aviko op zoek naar een ervaren interim projectmanager die een impuls kon geven aan een lopend project. Iemand die goed projectleiderschap kon neerzetten binnen een complex innovatieproject, in een complexe organisatie als Aviko. Die senior projectmanager vonden ze bij BEACON.
Forbo benaderde BEACON om te helpen met de implementatie van scrum bij het managen van innovatieprojecten. De linoleum projectvloerbedekking van Forbo wordt na installatie afgewerkt met een speciaal lasdraad voor het opvullen van naden. De uitdaging was een lasdraad die perfect hecht, goed beschermt tegen vuilopname en eenvoudig schoongemaakt kan worden. Na van alles geprobeerd te hebben, was er geen voortgang in dit project en heeft Forbo besloten om scrum toe te passen.
Jacobs Douwe Egberts heeft in meerdere stadia gebruik gemaakt van BEACON’s project- en programmamanagement tijdens de ontwikkeling van de PROMESSO: Een koffiesysteem voor het small business segment, gebaseerd op de liquid koffie technologie maar met een kwaliteit die vergelijkbaar is met bean-to-cup automaten. De uitdaging: het opzetten en beheersen van een uitgebreid programma met een nieuw apparaat, een nieuwe verpakking en een nieuw ingrediënt.
AG&T riep de hulp in van een BEACON projectmanager bij de ontwikkeling van een prachtige innovatie: lichtgewicht glazen spiegels. De uitdaging: deze uitvinding met een start-up team verder ontwikkelen tot een gecertificeerd product en dit succesvol in een nieuwe markt – vliegtuigbouw – introduceren.
BDR Thermea ontwikkelt verwarmingssystemen voor de hele wereld. De uitdaging was om een cv-ketel of energiesysteem te ontwikkelen met minder CO2 uitstoot. BDR Thermea heeft BEACON gevraagd te helpen met het definiëren van de benodigde innovatieprojecten.
Gazelle vroeg BEACON om te helpen met het gestructureerd aanpakken van innovatieroadmapping. De vragen die speelden: “Wat moeten we doen om in de toekomst succesvol te blijven? In hoeverre sluiten onze huidige fietsen over vijf jaar nog aan bij de behoeften van de consument? En hoe kunnen we onze belangrijkste framefamilies in de toekomst duidelijk differentiëren van elkaar en de concurrentie?”
Pon Power vroeg BEACON om hulp bij het organiseren van het definiëren van nieuwe business proposities. De aanleiding was de vraag van een belangrijke klant van Pon Power: “Eigenlijk zouden we liever jullie Caterpillar motoren niet aan boord van onze schepen hebben. Het liefst willen we precies de juiste hoeveelheid energie hebben, waar en wanneer we die nodig hebben. Kunnen jullie daarover meedenken?”