• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

Op vakantie deze zomer kwamen mijn kinderen na een dag trots terug met € 8,45. Zelf verdiend, pap. Ze bleken zelf geplukte bloemen over de hele camping verkocht te hebben. Hun rollen hadden ze ook al snel verdeeld: Max (7) deed productie, Fay (4) verkoop en communicatie (grote ogen, engelenhaar).

Ondernemerschap is het meest wezenlijke bestanddeel van innovatie. Het herkennen van kansen in de markt en die slim invullen met alle kennis en kunde die je in huis hebt. Toch worstelen veel bedrijven met de basisvaardigheid van het genereren en selecteren van ideeën. Een belangrijke reden hiervoor lijkt doorgeschoten specialisatie in bedrijven. Iedereen heeft een glanzend kaartje met een titel die aangeeft wat hij of zij geacht wordt te doen (en vooral ook te laten). Na een aantal reorganisaties blijkt vaak het ondernemerschap te zijn weggerationaliseerd.

Uit onze samenwerking met klanten blijkt dat het schimmige gebied van ideegeneratie en selectie – het fuzzy front end – goed te organiseren valt. In onze aanpak zijn 3 elementen belangrijk: visie, cultuur en structuur. Om richting te geven aan ideevorming én aan de selectie moet er een heldere visie zijn. De leiding van het bedrijf moet een heel duidelijk beeld schetsen van wat het bedrijf haar klanten wil bieden. Met zo’n visie wordt voor iedereen duidelijk welk idee past en welk niet. Dit voorkomt frustratie en stimuleert de ‘juiste’ ideeën.

Het vormen van een ondernemender cultuur lijkt lastig maar is te starten met eenvoudige middelen. Wij hebben goede ervaring met het belonen van goede ideeën met de mogelijkheid deze zelf uit te mogen werken. In één voorbeeld is de bedenker zelfs manager van de nieuwe productrange geworden.

Ten slotte structuur. Het klinkt tegenstrijdig, maar het structureren van het creatieve front end tot een vast proces werkt. Denk aan vaste selectiecriteria die voor iedereen toegankelijk zijn. Maar ook het op vaste tijden samenbrengen van de verschillende afdelingen (marketing, sales, R&D, operatie). Zo combineer je kennis over de markt met kunde op het gebied van product en productie. Om daarna gezamenlijk aan nieuwe richtingen te werken.

Nog een laatste tip: val vooral niet het hele bedrijf lastig met ideeën voor morgen. De meeste mensen worden er alleen maar zenuwachtig van en dat zijn wel vaak de mensen die er voor zorgen dat het bedrijf het vandaag zo goed doet!

DRIJVEN OP ÉÉN SUCCES

Veel bedrijven drijven op één of enkele successen uit het verleden en zijn daarna niet in staat met nieuwe, succesvolle innovaties te komen. Neem Smart, dat in 1998 succes behaalde met een compacte stadsauto, opvallend nieuw in het autolandschap. Opvolgers zijn er, maar echt vernieuwend waren die niet. Met verlies tot gevolg.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

SNELLER INNOVEREN VOLGENS BEACON

apr 23, 2021

“Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid te verhogen en om een product sneller op de markt te brengen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in? En eigenlijk is het heel simpel: hoe meer je moet doen, hoe langer het duurt. Innovatieprojecten hebben de neiging om uit te dijen. Er komt vaak steeds meer bij.

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

VIER METHODEN OM EEN IDEE TE CLAIMEN

apr 21, 2021

De wet biedt een persoon of bedrijf verschillende manieren om gedachtegoed officieel te laten vastleggen. Dat is een voorwaarde om als eigenaar stappen te kunnen ondernemen tegen een eventuele inbreuk. Hieronder de belangrijkste mogelijkheden. Een octrooi is hetzelfde als een patent en wordt verleend op een vinding of werkingsprincipe. Dat wordt getoetst op nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid.

Team van BEACON

PARTNERSHIPS IN INNOVATIE

apr 23, 2021

Succesvolle innovatie komt steeds vaker tot stand door partnerships van meerdere partijen. Maar hoe selecteer je potentiële partners? Is het een zoektocht naar de prins op het witte paard? Hoe verdeel je de taart? En is cultuurverschil te overbruggen met een klef broodje? Quintijn Innikel deelt zijn ervaring en inzichten over het creëren van vruchtbare partnerships en zet de belangrijkste uitdagingen op een rij.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023
  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next