• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

Op vakantie deze zomer kwamen mijn kinderen na een dag trots terug met € 8,45. Zelf verdiend, pap. Ze bleken zelf geplukte bloemen over de hele camping verkocht te hebben. Hun rollen hadden ze ook al snel verdeeld: Max (7) deed productie, Fay (4) verkoop en communicatie (grote ogen, engelenhaar).

Ondernemerschap is het meest wezenlijke bestanddeel van innovatie. Het herkennen van kansen in de markt en die slim invullen met alle kennis en kunde die je in huis hebt. Toch worstelen veel bedrijven met de basisvaardigheid van het genereren en selecteren van ideeën. Een belangrijke reden hiervoor lijkt doorgeschoten specialisatie in bedrijven. Iedereen heeft een glanzend kaartje met een titel die aangeeft wat hij of zij geacht wordt te doen (en vooral ook te laten). Na een aantal reorganisaties blijkt vaak het ondernemerschap te zijn weggerationaliseerd.

Uit onze samenwerking met klanten blijkt dat het schimmige gebied van ideegeneratie en selectie – het fuzzy front end – goed te organiseren valt. In onze aanpak zijn 3 elementen belangrijk: visie, cultuur en structuur. Om richting te geven aan ideevorming én aan de selectie moet er een heldere visie zijn. De leiding van het bedrijf moet een heel duidelijk beeld schetsen van wat het bedrijf haar klanten wil bieden. Met zo’n visie wordt voor iedereen duidelijk welk idee past en welk niet. Dit voorkomt frustratie en stimuleert de ‘juiste’ ideeën.

Het vormen van een ondernemender cultuur lijkt lastig maar is te starten met eenvoudige middelen. Wij hebben goede ervaring met het belonen van goede ideeën met de mogelijkheid deze zelf uit te mogen werken. In één voorbeeld is de bedenker zelfs manager van de nieuwe productrange geworden.

Ten slotte structuur. Het klinkt tegenstrijdig, maar het structureren van het creatieve front end tot een vast proces werkt. Denk aan vaste selectiecriteria die voor iedereen toegankelijk zijn. Maar ook het op vaste tijden samenbrengen van de verschillende afdelingen (marketing, sales, R&D, operatie). Zo combineer je kennis over de markt met kunde op het gebied van product en productie. Om daarna gezamenlijk aan nieuwe richtingen te werken.

Nog een laatste tip: val vooral niet het hele bedrijf lastig met ideeën voor morgen. De meeste mensen worden er alleen maar zenuwachtig van en dat zijn wel vaak de mensen die er voor zorgen dat het bedrijf het vandaag zo goed doet!

DRIJVEN OP ÉÉN SUCCES

Veel bedrijven drijven op één of enkele successen uit het verleden en zijn daarna niet in staat met nieuwe, succesvolle innovaties te komen. Neem Smart, dat in 1998 succes behaalde met een compacte stadsauto, opvallend nieuw in het autolandschap. Opvolgers zijn er, maar echt vernieuwend waren die niet. Met verlies tot gevolg.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

INNOVATIE EN ONDERNEMERSCHAP VOLGENS QUINTIJN INNIKEL

INNOVATIE EN ONDERNEMERSCHAP VOLGENS QUINTIJN INNIKEL

apr 23, 2021

Met BEACON heb ik het voorrecht om met zeer uiteenlopende bedrijven te werken aan innovatie. Van kleine snelle startups tot grote multinationals. Eén ding hebben ze in ieder geval gemeen: het zoeken naar kansen in de markt via innovatie. Wat ik fantastisch vind aan startups is de ondernemersspirit. Kort geleden was de startup Aviation Glass in het nieuws met de succesvolle introductie van ultradun, extreem sterk glas voor in vliegtuigen.

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

EN .. WERKT HET? – EEN GOED GEVOEL IS FIJN, MAAR METEN IS WETEN.

apr 22, 2021

Succesvol innoveren blijkt lastig. De kans dat een nieuw ontwikkeld product of dienst succes heeft, is minder dan 30 procent. Toch is innoveren een must, wil je in de toekomst relevant blijven voor je klant (en wie wil dat nou niet…). Maar hoe maak je innovaties dan succesvoller? Vaak is het antwoord: beter testen!

Het team van BEACON

‘PARTNERSHIPS MAKEN UNIEKE PROPOSITIES MOGELIJK’

apr 26, 2021

‘Productinnovatie is in de moderne economie vaak zo complex dat partnerships bijna een must zijn. Een partnership kan helpen om een deel van de puzzel in te vullen die mist binnen het eigen bedrijf. Een voorbeeld zie je bij Nespresso, die koffiemachines nodig heeft om hun koffiecups in de markt te zetten. Daarom hebben ze een partnership gesloten met Krups. Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen Renault en Google, die een partnership hebben gesloten waarbij Google alle elektronica in de auto’s verzorgt. De voordelen zijn evident: beide partijen combineren hun krachten, kennis, positie en merk om tot een uniek product te komen. Een product dat voor de consument heel veel toegevoegde waarde biedt. Een ander belangrijk voordeel is dat de risico’s, altijd een aspect bij innovatie, gedeeld worden.’

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next