• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

INTERVIEW MET SIETE HAMMINGA, WALELI

Ondernemer en marketeer Siete Hamminga van Waleli zorgt dat het beste van het ‘fuzzy front end’ ook echt op de markt komt. Even kennismaken.

1. WAT DOET WALELI EIGENLIJK?

‘Mensen vinden het moeilijk om de impact van innovatie te voorspellen. Op lange termijn wordt de impact vaak overschat, op lange onderschat. Waleli anticipeert op trends en probeert met bedrijven het juiste momentum te verzinnen om een kansrijke uitvinding te realiseren. Veel gevestigde bedrijven hebben geen gebrek aan goede ideeën maar wel aan een effectieve opvolging daarvan. Kansrijke technologie loopt dan het risico om op de plank te blijven liggen. Als innovation accelerator helpt Waleli keuzes en impact te maken door ondernemerschap en commercieel denken toe te voegen.’

2. HOE KOM JE AAN DIE GOEDE IDEEËN?

‘Soms bedenk je die zelf. Ik bedacht een mobiele app waarmee je op afstand de voordeur kan opendoen. Ik had investeerders en won een prijs met het idee, maar lanceerde het te vroeg. Daar heb ik veel van geleerd en hield er een passie voor draadloze techniek aan over. Ideeën komen ook vaak van gevestigde organisaties als TNO, waarmee we intensief samenwerken, zoals voor de “vogelradar” voor op luchthavens. Die is zo’n internationaal succes dat er inmiddels twaalf fte’s voor werken binnen Robin Radar Systems. Verder ontstaan ook in directe brainstorms met opdrachtgevers ideeën. Je moet steeds speuren naar latente behoeftes in de markt.’

3. WAT IS ER VOOR NODIG OM EEN GOED IDEE NAAR DE MARKT TE KRIJGEN?

‘Dat is een kwestie van sterke partnerships en de juiste mensen meekrijgen. Intern moet je eerst de IPT’s bestrijden: de Innovatie Preventie Teams. Deze tegenwerkers trigger je door helder projectmanagement. Betrek je investeerders en andere stakeholders bij het proces en bedenk dat hun verbeeldingskracht wat minder is dan de jouwe. Maak daarom liever een filmpje van 5000 euro dan een prototype van een ton om hen mee te krijgen. Leg beeldend uit. Structureer je proces, baken af en zorg voor een goede kar-trekker. Daarmee voorkom je ook te lang door te gaan met een idee als dat geen succes lijkt te worden. Of je trekt het project op het goede moment juist uit het dal. In de realisatiefase werken we daarvoor vaak samen met Beacon.’

4. WAT IS DAN DE ROL VAN BEACON?

‘Ik heb goede ervaringen met hun rol als heldere projectmanagers. Een Beacon-manager pakt op natuurlijke wijze de leiding, ook als hij – zoals met de vogelradar – tegenover mensen met 20 jaar radarervaring zit. Jullie mensen zijn pro-actief en dragen ook veel kennis en kunde over. Binnenkort wil ik eens gaan zitten om de samenwerking verder op te tuigen. Want er is – merk ik – nog voldoende animo voor uitvoering van goede ideeën.’

Mini-CV

ir. Siete Hamminga (36) Groeide op in Bilthoven, deed Technische Bedrijfskunde in Twente, afstudeerrichting Werktuigbouw. Verkleedde zich als Sint om binnen te komen bij Rob Houwer voor een rol in Soldaat van Oranje 2. Dat lukte, maar de film ging niet door. Leidt Waleli en Robin Radar Systems.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

productinnovatie blogpost

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

apr 24, 2021

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in?

Team van BEACON

BINNENKORT GENIETEN VAN EEN KRASVRIJ UITZICHT IN HET VLIEGTUIG

apr 23, 2021

Je hebt ondernemingen en bedrijven. Voor mij is het onderscheid dat een onderneming klein en flexibel is en waarbij je bij wijze van spreken bij een borrel een grote beslissing kan nemen en waarin ondernemerschap enorm belangrijk is. Bij bedrijven zijn er al gevestigde procedures en structuren en zijn de mensen aan de leiding meer bestuurders.

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

QUINTIJN INNIKEL OVER ONDERNEMERSCHAP, VISIE EN STRUCTUUR: KANSEN PLUKKEN

apr 20, 2021

Op vakantie deze zomer kwamen mijn kinderen na een dag trots terug met € 8,45. Zelf verdiend, pap. Ze bleken zelf geplukte bloemen over de hele camping verkocht te hebben. Hun rollen hadden ze ook al snel verdeeld: Max (7) deed productie, Fay (4) verkoop en communicatie (grote ogen, engelenhaar).

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next