• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

INTERVIEW MET JAN RIETSEMA, MINASE: VAN ‘HEALTH’ NAAR ‘WEALTH’

Door met nieuwe partijen in zee te gaan en beter in te spelen op trends als wellness, kan de medische sector beter innoveren. Dit betoogt dr. Jan Rietsema, experimenteel natuurkundige en partner bij bureau Minase, gespecialiseerd in samenwerking tussen de food-, health- en farma-industrie. Hier zijn tips.

Over spekgladde wegen bereikt BeaconBerichten het fraaie monumentale koetshuis in Tilburg waar Minase zit. Hier adviseert Jan Rietsema (46) met zijn collega’s bedrijven, overheden en zorginstellingen over partnerships, om zo sneller tot betere innovatie te komen. ‘Hoe je dat regelt? Bijvoorbeeld door met verschillende partijen een “campusklimaat” te scheppen. Denk aan de High Tech Campus Eindhoven, waar – geïnitieerd door Philips – nu uit verschillende bedrijven en instituten meer dan 8.000 onderzoekers, ontwikkelaars en onder-nemers intensief samenwerken. Het doel van zulke partnerships is meervoudig: de architectuur van het innovatiesysteem verbeteren; nadenken over shared facilities; en vanuit gezamenlijk gebruik elkaar inspireren en versterken.’

Maak het lekker

Sectoren kunnen van elkaar leren door clustervorming, stelt Rietsema. Hij zet zorginstellingen met verschillende partijen rond de tafel om samen aan een bepaalde businesscase te werken. Onder goede begeleiding met strakke afspraken ontstaat de gewenste synergie. ‘Concreet voorbeeld: wie bestraald wordt ondergaat vaak smaakveranderingen en een afname van de eetlust. Er bestaat wel klinische voeding voor deze oncologiepatiënten, maar die is vaak niet te vreten. Onze businesscase werd: kijk naar de individuele behoefte van een patiënt en maak deze informatie toegankelijk door middel van een ICT platform. Gebruik de uitkomsten in voedingsontwikkeling en zorg vervolgens dat de patiënt de juiste en lekkere voeding op het juiste moment krijgt.’ Samen met Ericsson, FrieslandCampina, toeleveranciers en ziekenhuizen wordt deze innovatie nu gerealiseerd.

Doorbraak innovaties

Verpleging en verzorging kent net als ziekenhuizen een specifieke cultuur, die niet altijd op innovatie is ingericht. Toch is er juist binnen de medische sector behoefte aan vernieuwing, aan betere apparaten en aan betere processen. Ook het groeiend personeelstekort terwijl tegelijk de zorgvraag stijgt, schreeuwt om innovatie. Echte ‘doorbraakinnovaties’, zoals Rietsema ze noemt, blijken vooral te ontstaan wanneer de medische sector samenwerking zoekt met partijen uit andere sectoren, zoals ICT-ers of zelfs de game-industrie. Probleem: de verschillende partijen spreken elkaars taal niet. Hulp wordt dan geboden door consultancies als Minase en Beacon. Zo bracht Minase onlangs een verzorgingshuis samen met een universiteit, hetgeen leidde tot de ontwikkeling van de ‘Dementie Experience’, een simulator waar gezonde mensen een geheugenstoornis kunnen ervaren. Door het vergrote inlevingsvermogen ontlast je mantelzorgers en kunnen mensen met dementie langer thuis wonen: een miljoenenbesparing. ‘Eigenlijk moet er ook nog kennis uit de game-industrie bijkomen. Maar hiermee zie je goed hoe een idee vorm kan krijgen over de sectoren heen.’

De gezonde mens

Rietsema hamert erop verder te kijken dan alleen naar de zieke patiënt. ‘Health care is ook zelfzorg en preventie: gezond blijven. Speel in op de veranderende voedingsbehoefte maar denk ook aan bedieningsgemak, functionaliteit en bijvoorbeeld prettig productdesign. Mensen willen ook steeds meer betalen voor wellness. De gezonde mens is de nieuwe doelgroep.’ Rietsema denkt dat ‘cross sectoraal werken’ de toekomst heeft. ‘De levenscyclus van producten wordt steeds korter, de uitwisseling van kennis gaat steeds sneller, aangejaagd door het internet en open innovatie. Wanneer verschillende sectoren hun kracht bundelen, kun je hier prima op inspelen.’ Samen met Beacon- Partners bijvoorbeeld? ‘Dat zie ik wel voor me. Minase helpt de innovatie aan de gang en Beacon brengt deze naar de markt.’ Het uitgangspunt klinkt in elk geval perfect: de beste partijen werken samen aan innovaties waar iedereen beter van wordt.

Mini-CVMini-CV

Jan Rietsema studeerde Natuurkunde in Groningen, toen Medische Fysica aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de TU Eindhoven op Medische Elektrotechniek. Werkte jarenlang bij TNO, daarna bij Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en is nu partner bij Minase.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MOOI DING: SPEELGOED OF EBIKE?

MOOI DING: SPEELGOED OF EBIKE?

apr 23, 2021

Het eerste dat opvalt is het formaat van zo’n ‘hoverboard’: al die technologie in zo’n klein product stoppen is een serieuze uitdaging. Daarnaast is het een heel intuïtief vervoersmiddel. Het op en af stappen moet je even onder de knie krijgen, maar daarna is het kinderspel! Perfect getweaked dat je het met je eigen evenwicht kan besturen zonder er bij stil te staan.

Team van BEACON

INTERVIEW: SIMON HANIA, CORPORATE PRIVACY OFFICER TOMTOM

apr 22, 2021

‘Opkomende veranderingen beoordelen we ver voordat ze de markt gaan domineren. Sterker, door hierop te anticiperen creëren we juist nieuwe markten. Denk aan de succesvolle introductie van de TomTom Go. De ontwikkeling van consumentenelektronica vergt al gauw 2 tot 3 jaar. Dus als je niet anticipeert op een marktontwikkeling, ben je te laat. Die attitude domineert bij TomTom als marktleider.’

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

‘PLAN INNOVATIEPROJECTEN ZONDER ALLERLEI BUFFERS EN ONZEKERHEDEN. EN WEES DAAR EXTREEM TRANSPARANT OVER’

apr 24, 2021

Planning van innovatieprojecten, altijd gedoe. Hoe kun je tenslotte onzekerheden als echte innovatie plannen? Nou gewoon, door er bijvoorbeeld lekker veel slack in te stoppen.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

+31 6 53 99 51 23 49
tom.stefels@beacon.nl
Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next