• HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • WAT WE DOEN
    • VISIE
  • REFERENTIES
  • JOBS
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

INTERVIEW MET JAN RIETSEMA, MINASE: VAN ‘HEALTH’ NAAR ‘WEALTH’

Door met nieuwe partijen in zee te gaan en beter in te spelen op trends als wellness, kan de medische sector beter innoveren. Dit betoogt dr. Jan Rietsema, experimenteel natuurkundige en partner bij bureau Minase, gespecialiseerd in samenwerking tussen de food-, health- en farma-industrie. Hier zijn tips.

Over spekgladde wegen bereikt BeaconBerichten het fraaie monumentale koetshuis in Tilburg waar Minase zit. Hier adviseert Jan Rietsema (46) met zijn collega’s bedrijven, overheden en zorginstellingen over partnerships, om zo sneller tot betere innovatie te komen. ‘Hoe je dat regelt? Bijvoorbeeld door met verschillende partijen een “campusklimaat” te scheppen. Denk aan de High Tech Campus Eindhoven, waar – geïnitieerd door Philips – nu uit verschillende bedrijven en instituten meer dan 8.000 onderzoekers, ontwikkelaars en onder-nemers intensief samenwerken. Het doel van zulke partnerships is meervoudig: de architectuur van het innovatiesysteem verbeteren; nadenken over shared facilities; en vanuit gezamenlijk gebruik elkaar inspireren en versterken.’

Maak het lekker

Sectoren kunnen van elkaar leren door clustervorming, stelt Rietsema. Hij zet zorginstellingen met verschillende partijen rond de tafel om samen aan een bepaalde businesscase te werken. Onder goede begeleiding met strakke afspraken ontstaat de gewenste synergie. ‘Concreet voorbeeld: wie bestraald wordt ondergaat vaak smaakveranderingen en een afname van de eetlust. Er bestaat wel klinische voeding voor deze oncologiepatiënten, maar die is vaak niet te vreten. Onze businesscase werd: kijk naar de individuele behoefte van een patiënt en maak deze informatie toegankelijk door middel van een ICT platform. Gebruik de uitkomsten in voedingsontwikkeling en zorg vervolgens dat de patiënt de juiste en lekkere voeding op het juiste moment krijgt.’ Samen met Ericsson, FrieslandCampina, toeleveranciers en ziekenhuizen wordt deze innovatie nu gerealiseerd.

Doorbraak innovaties

Verpleging en verzorging kent net als ziekenhuizen een specifieke cultuur, die niet altijd op innovatie is ingericht. Toch is er juist binnen de medische sector behoefte aan vernieuwing, aan betere apparaten en aan betere processen. Ook het groeiend personeelstekort terwijl tegelijk de zorgvraag stijgt, schreeuwt om innovatie. Echte ‘doorbraakinnovaties’, zoals Rietsema ze noemt, blijken vooral te ontstaan wanneer de medische sector samenwerking zoekt met partijen uit andere sectoren, zoals ICT-ers of zelfs de game-industrie. Probleem: de verschillende partijen spreken elkaars taal niet. Hulp wordt dan geboden door consultancies als Minase en Beacon. Zo bracht Minase onlangs een verzorgingshuis samen met een universiteit, hetgeen leidde tot de ontwikkeling van de ‘Dementie Experience’, een simulator waar gezonde mensen een geheugenstoornis kunnen ervaren. Door het vergrote inlevingsvermogen ontlast je mantelzorgers en kunnen mensen met dementie langer thuis wonen: een miljoenenbesparing. ‘Eigenlijk moet er ook nog kennis uit de game-industrie bijkomen. Maar hiermee zie je goed hoe een idee vorm kan krijgen over de sectoren heen.’

De gezonde mens

Rietsema hamert erop verder te kijken dan alleen naar de zieke patiënt. ‘Health care is ook zelfzorg en preventie: gezond blijven. Speel in op de veranderende voedingsbehoefte maar denk ook aan bedieningsgemak, functionaliteit en bijvoorbeeld prettig productdesign. Mensen willen ook steeds meer betalen voor wellness. De gezonde mens is de nieuwe doelgroep.’ Rietsema denkt dat ‘cross sectoraal werken’ de toekomst heeft. ‘De levenscyclus van producten wordt steeds korter, de uitwisseling van kennis gaat steeds sneller, aangejaagd door het internet en open innovatie. Wanneer verschillende sectoren hun kracht bundelen, kun je hier prima op inspelen.’ Samen met Beacon- Partners bijvoorbeeld? ‘Dat zie ik wel voor me. Minase helpt de innovatie aan de gang en Beacon brengt deze naar de markt.’ Het uitgangspunt klinkt in elk geval perfect: de beste partijen werken samen aan innovaties waar iedereen beter van wordt.

Mini-CVMini-CV

Jan Rietsema studeerde Natuurkunde in Groningen, toen Medische Fysica aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde aan de TU Eindhoven op Medische Elektrotechniek. Werkte jarenlang bij TNO, daarna bij Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers en is nu partner bij Minase.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Banner Tom Stefels

NPD REVIEW: PHILIPS AQUATRIO

apr 21, 2021

Parket- en tegelvloereigenaren opgelet: stofzuigen, dweilen én drogen in één beweging. Met de AquaTrio van Philips bespaart u tijd en gedoe. In onze test maakte hij streeploos schoon en zoog hij met gemak kruimels en gemorste dranken op. De AquaTrio biedt nog een paar voordelen. Ten opzichte van gewoon dweilen verbruikt hij 70 procent minder water, slechts een paar druppels schoonmaakmiddel en laat de vloer twee keer zo snel drogen.

Sebastian Cerone van LESS Industries

SEBASTIAN CERONE VAN LESS INDUSTRIES:

apr 26, 2021

‘Tom liet ons begrijpen wat klanten zoeken in ons product. Hij hielp ons om anders over ons product te communiceren, vanuit het perspectief van de klant.’ LESS Industries begon als vriendengroep aan de universiteit van Buenos Aires. De start-up ontwikkelt IoT-oplossingen die, in combinatie met AI, zijn klanten als het ware oren, ogen en voelsprieten op afstand geven, waardoor zij betere beslissingen kunnen nemen.

Team van BEACON

INTERVIEW: SIMON HANIA, CORPORATE PRIVACY OFFICER TOMTOM

apr 22, 2021

‘Opkomende veranderingen beoordelen we ver voordat ze de markt gaan domineren. Sterker, door hierop te anticiperen creëren we juist nieuwe markten. Denk aan de succesvolle introductie van de TomTom Go. De ontwikkeling van consumentenelektronica vergt al gauw 2 tot 3 jaar. Dus als je niet anticipeert op een marktontwikkeling, ben je te laat. Die attitude domineert bij TomTom als marktleider.’

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • MOOI DING: Circulware
  • Nieuw aan boord: Barbara van de Sande
  • Jan Willem Dik (managing director BEACON): Hoe organiseer je duurzaam projectmanagement in de praktijk?

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

+31 6 53 99 51 23 49
tom.stefels@beacon.nl
Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next