• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

HOE BEACON HELPT BIJ DUURZAAM INNOVEREN: VAN ‘TELL ME’ NAAR ‘SHOW ME’

Hoe kunnen projectmanagers bijdragen aan succesvolle nieuwe producten die ook nog duurzaam zijn?  En welke rol kan Beacon spelen als het gaat om groene mobiliteit? Onze projectmanager Bart Vandehoek, bekend met onder meer het ‘Sustainable Living’ programma van Unilever, geeft antwoord

‘Onze toegevoegde waarde is dat we in een vroeg stadium goed kunnen beoordelen met welke twee of drie speerpunten het duurzame, nieuwe product kan scoren’, zegt Vandehoek beslist. ‘Vaak bestaat de wensenlijst uit 100 punten met talloze “trade offs”: de motor moet de energiezuinigste zijn maar ook de snelste. Dat gaat niet samen. En less is more, zo kies je de beste focus waarmee je de concurrentie wegblaast.’

Tot zijn verbazing wordt er in de Nederlandse top 50 productiebedrijven veel gepraat over duurzaamheid, maar zien we daar weinig van terug in de markt. Terwijl de maatschappij daar steeds dringender om vraagt. Vandehoek leerde het duurzame denken en het winstgevend maken hiervan bij zijn vorige werkgever Unilever. Dat bedrijf leidt nu de wereldwijde ranglijst op het gebied van duurzaam imago (bron: GlobeScan). ‘Ook Philips en AH werken er hard aan. Bedrijven die begrijpen dat naast de P van Profit ook de P’s van People en Planet meetellen.’

Maar wat heb je daar precies aan? ‘Duurzaamheid geeft een bedrijf bestaansrecht. Het geeft je producten meerwaarde en resulteert in goede business. Je moet duurzaam ondernemen wel verankeren in je targets, innovatiemanagers ervoor belonen en mensen erop afrekenen.’ Vandehoek adviseert zijn klanten om niet-financiële baten op het gebied van milieubelasting ook daadwerkelijk op te nemen in de business case van een nieuw te ontwikkelen product. ‘Een inspirerend voorbeeld is Philips dat stelt dat eind 2012 30% van de omzet uit groene producten moet komen en het energieverbruik 50% omlaag moeten. Op zo’n schaal maakt dat snel impact.’

Dat je voor duurzame productontwikkeling naar Beacon moet, ligt voor de hand: ‘Van tell me naar show me’. Als er eisen worden gesteld inzake duurzaamheid, zorgen wij dat die echt worden doorgevoerd. Of het nu zit in milieuvriendelijke verpakkingen, efficiëntie in transport, grondstofgebruik of duurzame productielijnen. Dat is het verschil tussen Beacon en de vele milieuadviesbureaus. Voor Beacon is echte productontwikkeling en het projectmanagement daarvan dagelijkse routine, samen met de klant.’

Terug naar overzicht

You also might be interested in

BEACON WORKSHOPRUIMTE

BEACON WORKSHOPRUIMTE

apr 23, 2021

In ons werk merkten wij dat de teams met wie we werken erbij gebaat zijn om zo nu en dan de hectiek van de dagelijkse werkomgeving achter zich te laten en in een andere omgeving met elkaar aan de slag te gaan. En waar kun je dit nu beter doen dan in een prachtig gemoderniseerde bunker in de bossen!

Sebastian Cerone van LESS Industries

SEBASTIAN CERONE VAN LESS INDUSTRIES:

apr 26, 2021

‘Tom liet ons begrijpen wat klanten zoeken in ons product. Hij hielp ons om anders over ons product te communiceren, vanuit het perspectief van de klant.’ LESS Industries begon als vriendengroep aan de universiteit van Buenos Aires. De start-up ontwikkelt IoT-oplossingen die, in combinatie met AI, zijn klanten als het ware oren, ogen en voelsprieten op afstand geven, waardoor zij betere beslissingen kunnen nemen.

Spacex Starship SN8

MOOI DING: SPACEX STARSHIP SN8

apr 26, 2021

Als kind las ik de spannende avonturen van Kuifje en zijn reis naar de maan in het stripverhaal van Hergé uit 1950. Ik wist natuurlijk wel van de echte maanmissies van de NASA en Rusland in de jaren zestig en zeventig. Een lange en indrukwekkende lijst (www.en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon) geeft goed weer dat er heel veel mislukkingen nodig waren om uiteindelijk een paar missies succesvol te laten verlopen.

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next