• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

DE ELEKTRISCHE AUTO, TYPISCHE TECHNOLOGIE ONTWIKKELING

De technologieontwikkeling voor elektrische auto’s volgt een typische S-curve, geïntroduceerd door Foster in ’86.

In de startfase verbetert de prestatie langzaam, veel inspanning is nodig om technologie te vertalen naar praktische productverbetering. De eerste producten zijn voor een niche, vaak defensie of ruimtevaart, waar specifieke prestatie nodig is. In de groeifase zijn bottlenecks overwonnen en streeft de prestatie de voorgaande technologie voorbij. Technologie wordt mainstream. De groei vlakt uiteindelijk af. Dan kom je in de volwassenheidsfase: verbetering is nauwelijks meer mogelijk, of erg duur.

Om een nóg betere prestatie te krijgen is een sprong naar andere technologie nodig. Een volgende S start vaak lager, maar heeft een hogere potentie. Voorbeelden van ‘discontinue innovatie’: van zeilschepen naar stoomschepen, van chemische naar digitale fotografie, van de gloeilamp naar LED. Hoe kan elektrisch de winnende technologie worden? Om van start naar groei te komen heb je een nichemarkt nodig. Hier zien we er twee: bedrijven met een groen imago en mensen met duurzaamheid als belangrijk leefprincipe, beide ondersteund door de overheid. Zoek in deze niches early adopters door een duidelijke focus op wat deze specifieke groep wil.

Technologieontwikkeling kost veel tijd en geld en is een onzekere route. Maar op tijd investeren in nieuwe technologie is noodzakelijk om niet ingehaald te worden door de concurrentie.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

apr 20, 2021

Kunnen olifanten nieuwe trucjes leren? Het blijft een punt van discussie hoe breakthrough innovatie te organiseren binnen grote bedrijven. Fresh Shake is een fantastisch voorbeeld van hoe het kan. Twee uitvinders en een investeerder (Marcel Boekhoorn) kloppen op de deur van Frans/Spaanse zuivelgigant Danone en starten een joint venture. Met een breed samengesteld team is in een recordtijd een vendingmachine ontwikkeld. Met unieke gepatenteerde technologie die een heerlijke gezonde shake mogelijk maakt.

INTERVIEW MET JAN WITTE COO VAN YOUMEDICAL

INTERVIEW MET JAN WITTE COO VAN YOUMEDICAL

apr 22, 2021

Jan Witte had al ruim ervaring in productontwikkeling, onder meer voor grote opdrachtgevers als Heineken en Unilever. YouMedical, omzet meer dan 10 miljoen euro, heeft 15 medewerkers en exporteert naar 40 landen. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en tevens voor het ontwikkelen van het fysieke product, dus verpakking, houder en dispenser. We hebben bijvoorbeeld een gepatenteerd systeem ontwikkeld om wratten heel lokaal te bevriezen, zonder de huid erom heen aan te tasten.’

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

MOOI DING: NEWTON ESPRESSO

apr 23, 2021

Wat je van ver haalt is lekker. Dat geldt zeker voor deze Nieuw-Zeelandse koffiezetter. Nee, dit keer geen volautomaat van alle snufjes voorzien, maar een doodsimpel en prachtig functioneel product. Zelfs een stekker zit er niet aan. De Newton Espresso gaat eigenlijk terug naar de basis: water koken, in het reservoir schenken en het water met een hefboom onder druk door het koffiebed persen. Niet per se simpeler dan een Nespresso zetten, maar wel met meer beleving, zo geloven de makers van Newton

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next