• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: PHILIPS SMARTSLEEP

Afstudeerder Ruben ten Asbroek over een product dat hem opvalt.

Het is voor iedereen herkenbaar, van feestende student tot hard werkende professional: vermoeid wakker worden door een tekort aan goede slaap. Volgens onderzoek is het zelfs zo dat bijna 40 procent van de mensen tussen 25 en 54 minder dan de aanbevolen zeven uur per nacht slaapt, waardoor ze minder alert, energiek en gefocust zijn. Dit biedt ruimte voor verbetering, moet ook Philips gedacht hebben. Op CES 2018 introduceerden zij namelijk de SmartSleep: een technologisch hoogstandje dat je slaap analyseert en zelfs beïnvloedt om de kwaliteit van je diepe slaap te verbeteren, verpakt in een minder aantrekkelijk jasje. Zou jij hem kopen, of wil je er toch liever een nachtje over slapen? Persoonlijk ben ik zeer benieuwd naar dit product!

Philips claimt dat een indrukwekkende 70 procent van de gebruikers zich minder moe voelt. Maar hoe krijgt SmartSleep dit voor elkaar? SmartSleep heeft twee kleine sensoren die periodes van trage-golf-slaap detecteren en met audiotonen de diepte en duur van de trage-golf-slaap intensiveren. Deze tonen worden gegenereerd door een geavanceerd algoritme, de technologische spil in dit product, samengesteld in samenwerking met neurologen en slaapexperts. Interessant om te zien dat ook hier big data een grote rol speelt. Philips heeft namelijk 2,6 miljard nachten aan slaapgegevens geanalyseerd voor deze technologie. Een bijbehorende app registreert je slaap, hoe deze zich in de loop der tijd ontwikkelt, en biedt tips en advies over hoe je ’s nachts zo goed mogelijk kunt slapen. Ook wordt de nu al gigantische dataset vergroot door het gebruik van deze app, en wordt tevens het achterliggende algoritme na verloop van tijd verbeterd met behulp van Artificial Intelligence. Technologisch gezien een indrukwekkend product met klinisch bewezen, positieve impact op het leven van de gebruiker!

Naast de fantastische technologie en de indrukwekkende impact die dit heeft op de eindgebruiker, zie ik ook kleine minpuntjes. Allereerst de gebruiksvriendelijkheid: de gebruiker moet zelf sensoren plakken achter het oor, de hoofdband perfect op het hoofd positioneren en tenslotte kan de hoofdband niet in de wasmachine. Daarnaast laat de SmartSleep esthetisch wat te wensen over en zal hij waarschijnlijk (aanzienlijk meer) badhair days veroorzaken. Voor de gebruiker zijn dit mogelijk barrières bij het kiezen voor dit product. Toch wegen de voordelen van dit product een stuk zwaarder dan deze relatief kleine ongemakken. Zeker voor de doelgroep waar Philips zich op lijkt te richten met dit product, namelijk de drukke (young)professionals die door allerlei verplichtingen simpelweg niet aan 7 uur slaap per nacht toekomen. De dag telt tenslotte maar 24 uur, en de tijd lijkt altijd te snel te gaan. De SmartSleep biedt hen een betaalbare (verwachte adviesprijs €450,-) en bewezen manier om overdag beter te functioneren zonder hun drukke schema op de kop te zetten. En zeg nou zelf, willen we dat niet allemaal?

Terug naar overzicht

You also might be interested in

productinnovatie blogpost

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

apr 24, 2021

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in?

FrieslandCampina: Ilya en Marleen

LEAN STARTUP: SUCCES DANKZIJ FALEN EN DOORGAAN

apr 24, 2021

“In acht maanden ontwikkelden we een product, een machine en een slimme verpakking, waarvan de nieuwe technologie gepatenteerd is. Zelfs in de wereld van softwareontwikkeling en lean startups is dit een buitengewoon hoge snelheid. Laat staan voor de wereld van hardware. BEACON is verantwoordelijk voor de organisatie van de technische productontwikkeling van onze startup. De basis van onze succesvolle samenwerking is het vertrouwen en de sterke toewijding.

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

apr 26, 2021

'Als er na een innovatieproject een nieuw product staat, is het hele projectteam blij. Maar als projectmanager ben je er nog niet’. Bij BEACON hebben we al veel klanten geholpen met het succesvol doorlopen van deze fase.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next