• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

INTERVIEW MET JEROEN STOUTJENSDIJK, R&D MANAGER BIJ MOBA

‘Marktleider kunnen we alleen blijven, door onze kennisvoorsprong te behouden en daarvoor continue te investeren in innovatie,’ zegt Jeroen Stoutjesdijk, manager research en development bij Moba uit Barneveld.

‘Mijn afdeling bestaat uit negentig medewerkers van in totaal driehonderdvijftig. Zestig daarvan houden zich bezig met research en development, waarvan twintig alleen al met softwareontwikkeling.’ Moba is wereldwijd producent van geavanceerde machines voor het sorteren en verpakken van eieren. Het aanbod varieert van simpele tafelmodellen, tot en met volautomatische verpakkings-lijnen ter grootte van een sporthal.’

WELKE ROL SPEELT INNOVATIE VOOR MOBA?

‘Wat wij doen, is wat je noemt mechatronica. Met als doel altijd sneller, meer en beter en tegen lagere kosten per ei. Zo hebben we de bloeddetectie tot een hoge graad geperfectioneerd en straks kunnen we wellicht meer zien: ziektekiemen, inwendige afwijkingen, het dieet dat de kippen hebben gehad. Recent hebben we veel tijd gestoken in het ontwikkelen van robots.’

AAN WELKE CRITERIA VOLDOET EEN OPTIMAAL VERLOPEND INNOVATIEPROCES?

‘Durf vooral veel tijd te besteden aan de definitiefase, het met elkaar formuleren van wat je precies gaat doen. De invloed op het eindresultaat van een project neemt snel af naarmate je verder komt. Hoe meer beslissingen je hebt genomen, des te meer geld je gaat uitgeven, maar des te minder invloed je hebt op het eindresultaat. Laat die conceptfase dus zo lang mogelijk duren en benut hem goed.’

HOE DOE JE DAT?

‘Door het betrekken van de juiste mensen, op sleutelposities in de organisatie. Die hebben nooit tijd, maar ze zijn onmisbaar in deze fase: het hoofd verkoop, de marketingmanager, de belangrijkste technici. En vooral ook tegenstanders van je ideeën. Zorg dat je alle denkbare commentaar, voors en tegens op tafel hebt, voordat er ook maar iemand aan een schets begint.

GEBRUIKEN JULLIE EEN SPECIFIEKE METHODE VAN PROJECTMANAGEMENT?

‘Nee. Al zijn we wel bezig om het projectmanagement meer te structureren door het inzetten van stuurgroepen en projectteams. Ook verdelen we projecten strikt in duidelijk afgebakende fasen: een onderzoeksfase, een ontwerpfase, een testfase, enzovoort. Elke fase moet formeel worden afgesloten door te beoordelen wat deze heeft opgeleverd, of aan de eisen is voldaan en of de uitkomst is bereikt waarmee we verder kunnen. Dat zijn de momenten om iedereen erbij te halen van wie je kritiek en tegenargumenten kunt verwachten. Het is altijd makkelijk om commentaar te geven op een eindproduct. Maar dan ben je te laat.’

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VALKUILEN BIJ INNOVATIETRAJECTEN?

‘Dat je in de conceptfase taken te diep weg delegeert naar lagere echelons. Dat je teveel denkt vanuit een oplossing en het hele traject van A tot Z wilt beschrijven. Dan is er geen ruimte om gaande het proces ontdekkingen te doen en je plan daar op aan te passen. Ook kunnen er sterk moverende redenen opkomen om weer helemaal terug te gaan naar de beginfase: de markt is veranderd, je concurrent verrast je, je technologische ontwikkeling stagneert. Wees in elke fase bereid om nee te zeggen. Vergeet niet dat je met de kennis die een gefaalde ontwikkeling oplevert, bij een nieuwe poging soms verrassend snel het perfecte eindresultaat bereikt.’

Mini-CV

Jeroen Stoutjesdijk studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en luchtvaarttechniek aan de HTS. Tussen 1990 en 2010 was hij in opeenvolgende functies werkzaam bij ASM. Voor hij in juli 2011 manager research en development bij Moba b.v. in Barneveld werd, gaf hij bij VDL ETG in Eindhoven leiding aan ‘clean room’ en ‘non clean room’ productieactiviteiten. 

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

INTERVIEW: SIMON HANIA, CORPORATE PRIVACY OFFICER TOMTOM

apr 22, 2021

‘Opkomende veranderingen beoordelen we ver voordat ze de markt gaan domineren. Sterker, door hierop te anticiperen creëren we juist nieuwe markten. Denk aan de succesvolle introductie van de TomTom Go. De ontwikkeling van consumentenelektronica vergt al gauw 2 tot 3 jaar. Dus als je niet anticipeert op een marktontwikkeling, ben je te laat. Die attitude domineert bij TomTom als marktleider.’

Sebastian Cerone van LESS Industries

SEBASTIAN CERONE VAN LESS INDUSTRIES:

apr 26, 2021

‘Tom liet ons begrijpen wat klanten zoeken in ons product. Hij hielp ons om anders over ons product te communiceren, vanuit het perspectief van de klant.’ LESS Industries begon als vriendengroep aan de universiteit van Buenos Aires. De start-up ontwikkelt IoT-oplossingen die, in combinatie met AI, zijn klanten als het ware oren, ogen en voelsprieten op afstand geven, waardoor zij betere beslissingen kunnen nemen.

SWITCHBOT CURTAIN EN LANDSLIDE ALARM

MOOI DING: SWITCHBOT CURTAIN EN LANDSLIDE ALARM

apr 26, 2021

Wat wél moet schuiven zijn gordijnen. En alleen als het de bedoeling is. Nu zijn er allerlei systemen op de markt waarbij de zaak in de rail zit gebouwd en je dus de gehele rail zult moeten vervangen. Dat is gedoe en prijzig. Maar er is inmiddels een slimme oplossing: de SwitchBot Curtain.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

+31 6 53 99 51 23 49
tom.stefels@beacon.nl
Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next