• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

INTERVIEW MET JEROEN STOUTJENSDIJK, R&D MANAGER BIJ MOBA

‘Marktleider kunnen we alleen blijven, door onze kennisvoorsprong te behouden en daarvoor continue te investeren in innovatie,’ zegt Jeroen Stoutjesdijk, manager research en development bij Moba uit Barneveld.

‘Mijn afdeling bestaat uit negentig medewerkers van in totaal driehonderdvijftig. Zestig daarvan houden zich bezig met research en development, waarvan twintig alleen al met softwareontwikkeling.’ Moba is wereldwijd producent van geavanceerde machines voor het sorteren en verpakken van eieren. Het aanbod varieert van simpele tafelmodellen, tot en met volautomatische verpakkings-lijnen ter grootte van een sporthal.’

WELKE ROL SPEELT INNOVATIE VOOR MOBA?

‘Wat wij doen, is wat je noemt mechatronica. Met als doel altijd sneller, meer en beter en tegen lagere kosten per ei. Zo hebben we de bloeddetectie tot een hoge graad geperfectioneerd en straks kunnen we wellicht meer zien: ziektekiemen, inwendige afwijkingen, het dieet dat de kippen hebben gehad. Recent hebben we veel tijd gestoken in het ontwikkelen van robots.’

AAN WELKE CRITERIA VOLDOET EEN OPTIMAAL VERLOPEND INNOVATIEPROCES?

‘Durf vooral veel tijd te besteden aan de definitiefase, het met elkaar formuleren van wat je precies gaat doen. De invloed op het eindresultaat van een project neemt snel af naarmate je verder komt. Hoe meer beslissingen je hebt genomen, des te meer geld je gaat uitgeven, maar des te minder invloed je hebt op het eindresultaat. Laat die conceptfase dus zo lang mogelijk duren en benut hem goed.’

HOE DOE JE DAT?

‘Door het betrekken van de juiste mensen, op sleutelposities in de organisatie. Die hebben nooit tijd, maar ze zijn onmisbaar in deze fase: het hoofd verkoop, de marketingmanager, de belangrijkste technici. En vooral ook tegenstanders van je ideeën. Zorg dat je alle denkbare commentaar, voors en tegens op tafel hebt, voordat er ook maar iemand aan een schets begint.

GEBRUIKEN JULLIE EEN SPECIFIEKE METHODE VAN PROJECTMANAGEMENT?

‘Nee. Al zijn we wel bezig om het projectmanagement meer te structureren door het inzetten van stuurgroepen en projectteams. Ook verdelen we projecten strikt in duidelijk afgebakende fasen: een onderzoeksfase, een ontwerpfase, een testfase, enzovoort. Elke fase moet formeel worden afgesloten door te beoordelen wat deze heeft opgeleverd, of aan de eisen is voldaan en of de uitkomst is bereikt waarmee we verder kunnen. Dat zijn de momenten om iedereen erbij te halen van wie je kritiek en tegenargumenten kunt verwachten. Het is altijd makkelijk om commentaar te geven op een eindproduct. Maar dan ben je te laat.’

WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE VALKUILEN BIJ INNOVATIETRAJECTEN?

‘Dat je in de conceptfase taken te diep weg delegeert naar lagere echelons. Dat je teveel denkt vanuit een oplossing en het hele traject van A tot Z wilt beschrijven. Dan is er geen ruimte om gaande het proces ontdekkingen te doen en je plan daar op aan te passen. Ook kunnen er sterk moverende redenen opkomen om weer helemaal terug te gaan naar de beginfase: de markt is veranderd, je concurrent verrast je, je technologische ontwikkeling stagneert. Wees in elke fase bereid om nee te zeggen. Vergeet niet dat je met de kennis die een gefaalde ontwikkeling oplevert, bij een nieuwe poging soms verrassend snel het perfecte eindresultaat bereikt.’

Mini-CV

Jeroen Stoutjesdijk studeerde werktuigbouwkunde aan de TU Delft en luchtvaarttechniek aan de HTS. Tussen 1990 en 2010 was hij in opeenvolgende functies werkzaam bij ASM. Voor hij in juli 2011 manager research en development bij Moba b.v. in Barneveld werd, gaf hij bij VDL ETG in Eindhoven leiding aan ‘clean room’ en ‘non clean room’ productieactiviteiten. 

Terug naar overzicht

You also might be interested in

INTERVIEW MET JAN RIETSEMA, MINASE: VAN ‘HEALTH’ NAAR ‘WEALTH’

INTERVIEW MET JAN RIETSEMA, MINASE: VAN ‘HEALTH’ NAAR ‘WEALTH’

apr 16, 2021

Door met nieuwe partijen in zee te gaan en beter in te spelen op trends als wellness, kan de medische sector beter innoveren. Dit betoogt dr. Jan Rietsema, experimenteel natuurkundige en partner bij bureau Minase, gespecialiseerd in samenwerking tussen de food-, health- en farma-industrie. Hier zijn tips. Over spekgladde wegen bereikt BeaconBerichten het fraaie monumentale koetshuis in Tilburg waar Minase zit.

Tom Stefels

TOM STEFELS (PARTNER BEACON) OVER BESLISSINGEN NEMEN IN PROJECTEN

apr 23, 2021

“Waar het op aan komt is niet zo zeer het moment, als wel de weg er naar toe. Grote beslissingen zie je aankomen. Iedereen heeft tijd nodig voor een serieus besluit. Daarom moet je het keuzeproces zo snel mogelijk beginnen. Wie die beslissing neemt in een bedrijf, dat is vaak een kwestie van uitvinden. Bij de start van een project toetsen we altijd wat voor structuur er aanwezig is om de grote projectbeslissingen te nemen.

Teamleden BEACON aan het werk

SNELWEG VOOR INNOVATIEPROCESSEN

apr 23, 2021

De termen ‘Lean’ en ‘Agile’ zijn niet afkomstig uit de wereld van de games, maar zijn methoden van projectmanagement, waarvan er inmiddels vele zijn. Maar welke is nu het meest geschikt voor innovaties en wat houden ze in? Een overzicht.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

Tom Stefels

Tom Stefels

+31 6 53 99 51 23 49
tom.stefels@beacon.nl
Tom-Stefels

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next