In twee weken ontwikkelden wij samen met onze klant drie concrete business proposities’
Floris Hoogstraten (Marketing manager Pon Power), over het co-creatieproces dat PON samen met hun klant bij BEACON heeft doorlopen.
‘Onder begeleiding van BEACON hebben we in tien intensieve dagen de krachten gebundeld. Het resultaat? Drie concrete business proposities, veel nieuwe inzichten en een hechte en gelijkwaardige relatie met onze klant.’
‘Het begon met de vraag van een belangrijke klant, die schepen heeft met onze Caterpillar motoren aan boord. “Eigenlijk zouden we liever jullie motoren helemaal niet aan boord hebben. Het liefst zouden we gewoon precies de juiste hoeveelheid energie hebben, waar en wanneer we die nodig hebben. Kunnen jullie daarin meedenken?” Dit was voor ons een uitdaging!
Een interessante ontwikkeling die je in heel veel markten ziet. Je koopt niet een product, je koopt de vervulling van een behoefte. Wij zijn toen gaan zoeken naar een manier waarop we samen met onze klant nieuwe ideeën konden ontwikkelen en kwamen uit bij BEACON.
Methode om kennis anders in te zetten
‘Onze technische mensen hebben verschrikkelijk veel verstand van al onze producten en services. Maar zij zijn heel erg gewend om vanuit de bestaande manier van werken de problemen aan te pakken. Dus die zouden waarschijnlijk in eerste instantie zeggen: “dat kan niet”. We gingen zoeken naar een methode om de kennis die we in huis hebben, niet meer alleen te richten op bestaande oplossingen, producten en markten. We zochten een methode om vanuit een breder perspectief naar de vraag van onze klant te kijken en hele nieuwe oplossingen te genereren.’
Van idee naar concrete business propositie
‘Met een team van veertien mensen – zeven van de klant en zeven van verschillende Pon Power Groep bedrijven – werkten we onder begeleiding van BEACON tien dagen samen. Op een externe locatie, met tijdsdruk, in een team van diverse disciplines, zoals engineering en marketing, ontstonden een heleboel nieuwe dwarsverbindingen, inzichten en ideeën. In de eerste week lag de nadruk op teambuilding en brainstormen. In de tweede week werd het heel concreet. Van een idee naar een concrete business propositie gaan, en dat op een aantal belangrijke punten echt tot in de details uitwerken. Alle facetten kwamen aan de orde: de technische haalbaarheid, de marktwaarde en de relevantie voor de klant. Het programma was inhoudelijk sterk en werd strak begeleid. In dit proces ligt de kracht en meerwaarde van BEACON. Ik merkte dat zij daarin veel ervaring hebben.’
Meerdere invalshoeken
‘Een belangrijke succesfactor was ook de support en betrokkenheid van het management. Daardoor was er vanaf het begin draagvlak in beide bedrijven. Toen de ideeën aan het eind van de eerste week werden gepitcht, kwam een aantal sponsoren, zowel van de klant als van ons. Zij hadden ook invloed op de keuze van de ideeën waar we mee door zouden gaan in de week erna. We zijn blij met het resultaat. De drie uitgewerkte proposities brengen we nu in samenwerking met de klant naar de volgende fase. Het was uitdagend om zo intensief samen te werken met mensen van verschillende bedrijven en disciplines. Dat werkte heel goed. Om tot iets te komen dat nog niet bestaat heb je meerdere invalshoeken nodig. Je kan een hoop doen met veertien man! Sommige mensen reageerden: “wow, we kunnen op een andere manier kijken en onze kennis op nieuwe manieren inzetten!” Dat was een bijkomend resultaat dat we van tevoren helemaal niet hadden voorzien.’