Leonie Boelens (BEACON projectmanager): “Hoe meer druk, hoe groter de uitdaging om creatief te zijn”
“Als je een relaxte baan wilt, moet je niet in de automotive-industrie gaan werken. Aan alle kanten zit er zoveel druk op, het is hoogspanning. Daar moet je wel tegen kunnen. Hier werken eigenlijk alleen petrolheads, autogekken met een enorm commitment. Ik vind die passie heel mooi, en dat draagt natuurlijk ook bij aan wat je oplevert. Het projectteam dat ik leid ontwikkelt een cruciaal onderdeel voor een nieuwe motor voor verschillende nieuwe auto’s. Dit zijn lange projecten van drie à vier jaar, waarbij de milestones vast staan. Mijn verantwoordelijkheid is dat we alles op tijd afleveren. Vertragen van de productie is geen optie, want de introductiedata van de nieuwe auto’s staan vast en uitstellen heeft een enorme financiële impact.”
“Het ambitieniveau van het project is heel hoog. De geformuleerde specificaties waren zo’n uitdaging dat we op zoek moesten naar nieuwe technologie en nieuwe leveranciers. Dat maakt het erg complex. Wanneer je de feiten op een rij zet kom je tot de conclusie: de benodigde ontwikkeling past niet in de tijd. Dan zeg ik: ‘we moeten het toch doen’. Als we vervolgens met het team kijken wat er mogelijk is, blijkt er toch altijd een optie C te zijn. Het valt het me steeds op hoe vindingrijk iedereen is. Wat ons redt is teamwerk en creativiteit.”
Focus en vaart houden
“Ons coreteam bestaat uit zes mensen. Daaronder vallen zo’n veertig medewerkers die het uitvoerende werk doen. Mijn rol is om mensen achter de broek aan te zitten en om te zorgen dat we de juiste focus houden. Vanaf het begin van het project weten we wat de vijf kritische functionaliteiten zijn. Die moeten goed zijn. Omdat er al zoveel risico in dit project zit, gaan we met andere kleine onderdelen niets spannends doen, ook al scheelt dat misschien een paar cent.
Onlangs was het designteam met veel enthousiasme iets extra’s aan het ontwikkelen. Dan zeg ik: ‘nee jongens, hier hebben we echt geen tijd voor!’ Gelukkig snapt iedereen waarom ik zeur, dus dan luisteren ze wel.”
“Om de milestones te halen moet er veel in detail afgestemd en gepland worden met alle leveranciers. Dat is geven en nemen en kijken hoe we er allemaal het beste uitkomen.
Als we zien dat een proces toch niet goed genoeg loopt, besluiten we soms om nog een leverancier parallel op te lijnen, om te kijken of we daar grotere stappen mee kunnen zetten. Dat is een effectieve manier om bij leveranciers veel gedaan te krijgen, risico te vermijden en de kosten te drukken.”
Haal het optimale uit je team
“Wat mijn gouden tip is? Gebruik je team en zet medewerkers in op waar ze goed in zijn. Probeer niet om dingen in je eentje te gaan doen. Haal het optimale uit al je teamleden, anders red je het niet. En probeer in de communicatie altijd open en eerlijk te zijn. Dat is de enige manier. Regelmatig vraag ik: ‘jongens wat gaat er nu goed en wat gaat er niet goed? Moeten we ons anders organiseren?’ Dat werkt goed. Want uiteindelijk moet het team het werk doen.”
“Tijdsdruk zie ik als een uitdaging. Onder druk wordt alles fluïde. En zodra je middelen beperkt zijn, word je gedwongen om met een creatieve oplossing te komen. Dat is super als het lukt. Daarom ben ik ook echt een voorstander van het vasthouden aan deadlines. Ik denk dat dit in andere sectoren ook veel meer zou kunnen gebeuren. “
Terug naar overzicht