Projectmanager Christel van Dijk over een 100% recyclebare sneaker
Dat een groot merk als Adidas met een duurzaam initiatief op de markt komt, vind ik een goed teken. Ook de mode-industrie staat niet bekend om duurzaamheid en daarbij is het technisch een uitdaging. Adidas verwerkt sinds 2015 oceaanplastic in nieuwe schoenen, maar wil een stap verder gaan, want wat gebeurt er met de schoenen als je ze hebt afgedragen? “We moeten van het concept ‘afval’ af”, aldus directielid Eric Liedtke. “Het is onze droom dat je dezelfde schoen steeds weer opnieuw kunt blijven dragen.” Deze circulaire ambitie wordt nu op kleine schaal getest met een schoen die volledig gerecycled kan worden tot een nieuwe schoen. De impact is nu nog zeer beperkt, maar het laat mooi zien dat er steeds meer aandacht is voor duurzame innovatie, ook in grote organisaties.
In een gewone sneaker zijn wel zes tot tien materialen verwerkt, waaronder de zool, de binnenzool, de neus, het bovenstuk en de veters. Het probleem met recyclen is dat de verschillende materialen na de levenscyclus gescheiden moeten kunnen worden. Adidas heeft dit heel slim opgelost. Alle onderdelen van het Futurecraft.loop-model zijn gemaakt van één type materiaal: TPU (thermoplastisch polyurethaan). Voor de productie is geen lijm gebruikt, waardoor hergebruik relatief eenvoudig wordt. Het idee is dat oude sneakers worden teruggebracht om te worden gewassen, gemalen en gesmolten tot materiaal voor een nieuwe generatie sportschoenen, helemaal circulair en zonder afval. En ze boeten niet in op kwaliteit en prestaties, het gaat om een high performance hardloopschoen.
Zoals we veel zien bij echt vernieuwende innovaties, wordt ook hier gestart met een kleinschalige pilot. Het is positief dat men in een vroeg stadium in de markt gaat testen. Maar het is dus nog niet gezegd dat dit circulaire productieproces inderdaad verder uitgerold gaat worden. Zou het wellicht niet ook stiekem een beetje greenwashing kunnen zijn!?
Sneakers zelf opbouwen uit recyclebare materialen is één ding, maar uiteindelijk heeft het pas zin als de retourstroom ook goed georganiseerd is en de consument het product daadwerkelijk inlevert. Als deze recyclebare sneakers op grote schaal vermarkt gaan worden, hoe ga je dat dan goed organiseren? Adidas wil zelf gaan testen met een statiegeldsysteem. Wij zijn erg benieuwd naar de ontwikkelingen!