Veel instanties en bedrijven willen bijdragen aan een duurzame leefomgeving. Dit zien we ook terug in de politiek, in het gedrag van consumenten en in beschikbare producten. Toch blijkt het lastig om duurzaamheid daadwerkelijk mee te nemen in productinnovatie. Lisanne Bunk, afstudeerder Industrieel Ontwerpen, heeft voor BEACON in kaart gebracht hoe duurzaamheid leeft onder onze klanten en welke tools kunnen helpen om de vertaalslag te maken van een duurzame bedrijfsstrategie naar het productinnovatieproject. We feliciteren Lisanne met het behalen van haar Masterdiploma!
Uit de interviews die Lisanne gehouden heeft met een aantal van onze klanten bleek dat iedereen overtuigd is van het belang van duurzaamheid, maar het zeker niet altijd verwerkt is in het innovatieproces. Een belangrijke reden is dat duurzaamheid in het gedrang komt naast andere prioriteiten. Daarnaast denkt men vaak dat de klant niet ontvankelijk is voor een duurzaam product of is een hogere kostprijs een drempel. Duurzaamheid is ook een onvoorspelbaar terrein: zullen elektrische auto’s en kooktoestellen daadwerkelijk de norm worden? Om op onvoorspelbaar terrein te innoveren is durf en ook soms kapitaal en een lange adem nodig. Daarentegen kan bij succes een enorme voorsprong in de markt ontstaan.
Wat betreft beschikbare kennis zijn er inspirerende voorbeelden te vinden. Het boek ‘Products that Last’ van Conny Bakker, Marcel den Hollander, Ed van Hinte, Yvo Zijlstra geeft houvast bij het ontwerpen van een duurzaam business model. Een groeiend aantal bedrijven bewijst dat duurzaam ondernemen loont. Mooie voorbeelden zijn Auping, Ahrend of Interface, een bedrijf dat tapijt maakt van oude visnetten.
BEACON heeft een aantal praktische handvaten verzameld, waarmee we kunnen helpen om de vertaalslag naar uw project te maken. Meer weten of graag eens vrijblijvend sparren? Neem contact op met Jan Willem Dik
Lees ook deze blog van Jan Willem
Terug naar overzicht