• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

Help! De innovatie is bijna klaar!

‘Als er na een innovatieproject een nieuw product staat, is het hele projectteam blij. Maar als projectmanager ben je er nog niet. Vooral als het om een breakthrough innovatie gaat, is dit een complexe fase. De mensen die het product gaan ontvangen komen van allerlei delen van de organisatie: productie, supplychain, marketing, communicatie, verkoop, service. Van een compact projectteam dat op elkaar ingespeeld is, ga je nu als projectmanager al die delen van het bedrijf betrekken om de overgang te stroomlijnen. Een ander team krijgt te maken met een nieuw product waar het nog maar weinig van weet. Bij BEACON hebben we al veel klanten geholpen met het succesvol doorlopen van deze fase. Je kunt het zien als een estafette waarin de eerste loper het project is en de tweede de staande organisatie. De tweede renner moet al een stukje meerennen om vaart te houden tijdens het overgeven van het stokje, oftewel het product’.

Kennis en ervaring overdragen
‘Andersom is het ook belangrijk dat het projectteam wat langer betrokken blijft tijdens de opstart en de introductie van het product in de markt. Want op het moment dat een product net ontwikkeld is, is het meestal voor 90, 95, of misschien wel 98 procent goed, maar er zijn altijd een paar zaken die nét nog iets beter kunnen. In de opstart van de productie komen er gegarandeerd verbeterpunten en misschien zelfs kinderziektes aan het licht wanneer de productie-aantallen groter worden. Om problemen te voorkomen is het dus van belang om de staande organisatie vroeg te betrekken en het projectteam, met name techniek en projectmanagement, wat langer door te laten lopen. Dus in feite betekent het dat je al in een vroeg stadium een flinke overlap krijgt tussen beide teams, zodat de kennis en ervaring goed overgedragen kunnen worden’.

Warmlopen
‘Een hele natuurlijke manier om die twee teams samen te laten werken is het organiseren van een markttest. Belangrijk is om te zorgen dat de staande organisatie verantwoordelijk is voor de uitvoering, terwijl het ontwikkelteam ondersteunt. Hoewel het een gecontroleerde test is, moet alles zoveel mogelijk gaan ‘als in het echt’. Zo kan het de businessteam op een hele vanzelfsprekende en concrete manier kennis maken met het nieuwe product en al warmlopen in de nieuwe setting. Bovendien haal je de belangrijkste verbeterpunten, niet alleen in het product maar bijvoorbeeld ook in de serviceorganisatie, er al uit voordat je echt gaat introduceren’.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Procesontwerp, process planning project management

INNOVEER DE MANIER WAAROP JE INNOVEERT!

apr 23, 2021

Lean Startup, Agile Manifesto, Design Thinking en Open Innovation. Stuk voor stuk pakkende termen die je vast bekend in de oren klinken. En vraag je je af hoe ze je business een boost kunnen geven, aangewakkerd door de grote succesverhalen uit Silicon Valley? Veel van deze methodes gaan uit van snel en cyclisch werken, waarbij elk z’n eigen toegevoegde waarde heeft.

INTERVIEW MET SIETE HAMMINGA, WALELI

INTERVIEW MET SIETE HAMMINGA, WALELI

apr 20, 2021

‘Mensen vinden het moeilijk om de impact van innovatie te voorspellen. Op lange termijn wordt de impact vaak overschat, op lange onderschat. Waleli anticipeert op trends en probeert met bedrijven het juiste momentum te verzinnen om een kansrijke uitvinding te realiseren. Veel gevestigde bedrijven hebben geen gebrek aan goede ideeën maar wel aan een effectieve opvolging daarvan. Kansrijke technologie loopt dan het risico om op de plank te blijven liggen.

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

apr 20, 2021

Kunnen olifanten nieuwe trucjes leren? Het blijft een punt van discussie hoe breakthrough innovatie te organiseren binnen grote bedrijven. Fresh Shake is een fantastisch voorbeeld van hoe het kan. Twee uitvinders en een investeerder (Marcel Boekhoorn) kloppen op de deur van Frans/Spaanse zuivelgigant Danone en starten een joint venture. Met een breed samengesteld team is in een recordtijd een vendingmachine ontwikkeld. Met unieke gepatenteerde technologie die een heerlijke gezonde shake mogelijk maakt.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next