• HOME
  • TEAM
  • VISION
  • WHAT WE DO
  • REFERENCES
  • CONTACT
  • EN
    • NL
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISION
  • WHAT WE DO
  • REFERENCES
  • CONTACT
  • EN
    • NL

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) OVER DE OVERGANG VAN ONTWIKKELPROJECT NAAR BUSINESS

Help! De innovatie is bijna klaar!

‘Als er na een innovatieproject een nieuw product staat, is het hele projectteam blij. Maar als projectmanager ben je er nog niet. Vooral als het om een breakthrough innovatie gaat, is dit een complexe fase. De mensen die het product gaan ontvangen komen van allerlei delen van de organisatie: productie, supplychain, marketing, communicatie, verkoop, service. Van een compact projectteam dat op elkaar ingespeeld is, ga je nu als projectmanager al die delen van het bedrijf betrekken om de overgang te stroomlijnen. Een ander team krijgt te maken met een nieuw product waar het nog maar weinig van weet. Bij BEACON hebben we al veel klanten geholpen met het succesvol doorlopen van deze fase. Je kunt het zien als een estafette waarin de eerste loper het project is en de tweede de staande organisatie. De tweede renner moet al een stukje meerennen om vaart te houden tijdens het overgeven van het stokje, oftewel het product’.

Kennis en ervaring overdragen
‘Andersom is het ook belangrijk dat het projectteam wat langer betrokken blijft tijdens de opstart en de introductie van het product in de markt. Want op het moment dat een product net ontwikkeld is, is het meestal voor 90, 95, of misschien wel 98 procent goed, maar er zijn altijd een paar zaken die nét nog iets beter kunnen. In de opstart van de productie komen er gegarandeerd verbeterpunten en misschien zelfs kinderziektes aan het licht wanneer de productie-aantallen groter worden. Om problemen te voorkomen is het dus van belang om de staande organisatie vroeg te betrekken en het projectteam, met name techniek en projectmanagement, wat langer door te laten lopen. Dus in feite betekent het dat je al in een vroeg stadium een flinke overlap krijgt tussen beide teams, zodat de kennis en ervaring goed overgedragen kunnen worden’.

Warmlopen
‘Een hele natuurlijke manier om die twee teams samen te laten werken is het organiseren van een markttest. Belangrijk is om te zorgen dat de staande organisatie verantwoordelijk is voor de uitvoering, terwijl het ontwikkelteam ondersteunt. Hoewel het een gecontroleerde test is, moet alles zoveel mogelijk gaan ‘als in het echt’. Zo kan het de businessteam op een hele vanzelfsprekende en concrete manier kennis maken met het nieuwe product en al warmlopen in de nieuwe setting. Bovendien haal je de belangrijkste verbeterpunten, niet alleen in het product maar bijvoorbeeld ook in de serviceorganisatie, er al uit voordat je echt gaat introduceren’.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Het team van BEACON

TEAMUITJES: DOEN! 5 TIPS VOOR ALS HET WEER KAN.

Nov 24, 2021

BEACON is niet alleen een clubje projectmanagers dat dagelijks lastige innovatieprojecten vlot trekt. Het is ook een veilige thuishaven, een team van collega’s die elkaar waarderen, vertrouwen en helpen. Dat zorgt, naast een fijne werkomgeving, ook voor hogere kwaliteit van ons werk bij de klant. Vraagstukken worden besproken, adviezen gedeeld en hulp aangeboden. Maar het komt niet vanzelf, je moet er actief aan bouwen, het als management faciliteren. Teamuitjes helpen daarbij.

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

Nov 24, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

Het team van BEACON

‘PARTNERSHIPS MAKEN UNIEKE PROPOSITIES MOGELIJK’

Jul 1, 2021

QUINTIJN INNIKEL (PARTNER BEACON) ‘Productinnovatie is in de moderne economie[...]

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
VAT – NL8060.14.751b02

Team
Vision
What we do
References
Contact
Want to work in innovation?

STAY UP TO DATE WITH THE LATEST INNOVATION TRENDS
Subscribe to our newsletter.

SUBSCRIBE

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next