• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING: WINDTURBINE

Fascinerend vond ik het als scholier: een houten rotor gekoppeld aan een auto-dynamo liet een lamp branden in mijn kamer. Inmiddels is windenergie big business, zelfs Shell waagt zich er weer aan. Mijn  fascinatie is gebleven, wat een prachtig product!


Neem de Vestas 164, met een hoogte van 220 meter en rotorbladlengte van 80 meter (ter vergelijking: een Boeing Dreamliner heeft een spanwijdte van 60 meter). De gondel – die er van onder altijd zo bescheiden uitziet – heeft de afmeting van een kleine sporthal: 24 bij 12 meter en 8 meter hoog.

Innovatie maakt betaalbaar
Afgezien van de indrukwekkende schaal vind ik het mooi om te zien hoe innovatie een belangrijke rol gespeeld heeft om stroom uit wind betaalbaar te maken. Om dit te bereiken moeten windturbines het maximale uit de wind halen. Dat blijkt nog een kunst te zijn. Het theoretisch maximum is een rendement van 59%. Maar door variatie in de wind, weerstand en turbulentie is het rendement in de praktijk een stuk minder.  Ook stilstaan kost geld, daarom moeten turbines superbetrouwbaar zijn. Verder moeten ze groot zijn (hoe groter hoe efficiënter) en makkelijk plaatsbaar. In dat laatste is de Nederlandse van Oord  een belangrijke speler. Met speciaal ontworpen schepen plaatsen zij de funderingen en masten voor de turbines. Cool om te zien dat veel bedrijven uit de offshore nu de overstap naar duurzaam (kunnen) maken.

Concurrerende stroomprijs
De kostprijsdaling van deze stroom is spectaculair. Terwijl in 2010 nog een prijs van 16,9 cent per kWu werd afgesproken, werd begin 2016 al een prijs van 7,3 cent bereikt. Het consortium van Shell heeft een kostprijs van 5,5 cent afgesproken. Nog niet eens een laagterecord… Inmiddels staat de teller al bij 4,9 cent: een niveau waar geen subsidie meer nodig is. De rol die de overheid gespeeld heeft (en waarvoor zij ook veel kritiek kreeg) is subsidie geven om deze stroomopwekking toch levensvatbaar te maken. In innovatie is deze transitie bekend: eerst lijkt de nieuwe technologie niet op te kunnen tegen de oude (kolen, gas). Maar na een aanloopfase blijkt de nieuwe technologie de oude toch te verslaan.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MOOI DING: PATAGONIA YULEX WETSUIT

MOOI DING: PATAGONIA YULEX WETSUIT

apr 23, 2021

Een wetsuit een mooi ding? Deze zeker! Patagonia weet van dit product zo’n mooi ding te maken. Als fervent surfer kan ik uit eigen ervaring spreken: heerlijk warm, zacht van binnen, soepel en zit als ‘n handschoen. En misschien wel het mooiste: duurzaam. Patagonia is een bedrijf dat al duurzaam werkte voordat de term bedacht was.

Statistiek Aviation Glass

BESCHERM WAT ÉCHT RELEVANT IS VOOR DE CONSUMENT

apr 21, 2021

Volgens Quintijn Innikel van Beacon speelt intellectueel eigendom bij elke innovatie. Maar is octrooi wel altijd nodig? ‘Bij innovatie ben je altijd bezig een behoefte van een consument op een nog niet bestaande manier in te vullen.

MOOI DING: LATTIZ

MOOI DING: LATTIZ

apr 23, 2021

Het maken van melkkoffie is nog niet zo simpel, thuis klooi ik met een melkschuimertje en tussen het stoompijpje van mijn koffieapparaat en mij heeft ‘t nooit willen klikken. Ook in de horeca blijkt dit een probleem te zijn waar sinds kort een prachtige innovatieve oplossing voor gevonden is: Lattiz. Een door FrieslandCampina uitgevonden systeem dat bestaat uit een geconcentreerde melkverpakking en een apparaat. Eén druk op de knop en je hebt perfect melkschuim.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’
  • Simon van Ipenburg (projectmanager productinnovatie): ‘Zorgvuldig specificeren vergroot de kans op succes’

Contact

Quintijn Innikel

Quintijn Innikel

+31 6 14 53 95 49
quintijn.innikel@beacon.nl
quintijn-innikel

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next