• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

HOEVEEL MOET IK INVESTEREN VOOR ECHTE INNOVATIE?

Innoveren is van levensbelang, maar: hoeveel moet ik er in investeren, in wat voor projecten en waarom leveren de meeste daarvan zo weinig op?

Dit zijn belangrijke vragen voor vrijwel al onze klanten. Om ze te beantwoorden deden Bansi Nagji en Geof Tuff onderzoek bij FMCG-, industriële en technologiebedrijven.

ECHTE INNOVATIE ZORGT VOOR 70% VAN DE GROEI!

De onderzoekers concludeerden dat succesvolle bedrijven zo’n 70% van hun innovatiemiddelen investeren in kernactiviteiten, 20% in aanverwante gebieden en circa 10% in echt vernieuwende projecten. De verdeling van de opbrengsten daaruit was ruwweg het omgekeerde. Op de lange termijn draagt innovatie van kernactiviteiten maar zo’n 10% bij aan de incrementele groei en echte vernieuwingen zo’n 70%. Deze verdeling van innovatiemiddelen varieert echter per sector. Zo is bij FMCG-bedrijven de verhouding eerder 80/18/2 en bij middelgrote technologiebedrijven 45/40/15. Wel geven de cijfers een bruikbare richtlijn voor investeren in innovatie.

GEEN FUNNEL-AANPAK

En last but not least: een funnel-aanpak blijkt volgens de onderzoekers bij radicale innovatie niet erg succesvol. Dat leidt tot het te vroeg verwerpen van veelbelovende oplossingen. Hun advies: onderzoek bij radicale innovatie verschillende alternatieven en stel pas harde business-modellen op als er iets klaar is om in de markt een pilot mee te draaien.

Managing your innovation portfolio, Bansi Nagji en Geoff Tuff, Harvard Business review, mei 2012.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

IN DE RIJ VOOR EEN VERSE YOGHURTSHAKE

apr 20, 2021

Kunnen olifanten nieuwe trucjes leren? Het blijft een punt van discussie hoe breakthrough innovatie te organiseren binnen grote bedrijven. Fresh Shake is een fantastisch voorbeeld van hoe het kan. Twee uitvinders en een investeerder (Marcel Boekhoorn) kloppen op de deur van Frans/Spaanse zuivelgigant Danone en starten een joint venture. Met een breed samengesteld team is in een recordtijd een vendingmachine ontwikkeld. Met unieke gepatenteerde technologie die een heerlijke gezonde shake mogelijk maakt.

twee mannen kijken naar de horizon

PARTNERSHIPS

apr 23, 2021

“Het blij maken van een moderne consument is niet zo makkelijk meer. De tijd van “je mag alle kleuren kiezen zolang het maar zwart is” is over, zelfs voor Apple. Om de harten te winnen zijn producten alleskunners. Denk aan telefoons (wat kunnen ze niet?), auto’s (rijdende computers) of horloges (meten m’n gezondheid, wijzen de weg en geven m’n mail door). De eisen die dit aan bedrijven en hun innovatieteams stelt zijn daarmee extreem hoog.

productinnovatie blogpost

SNELLER INNOVEREN IN DRIE STAPPEN

apr 24, 2021

Kan innoveren sneller? Deze vraag krijgen we vaak van onze klanten. Het antwoord is: ja, dat kan zeker. Er zijn drie knoppen waaraan je kunt draaien om de snelheid in een innovatieproject te verhogen. De eerste en misschien wel de belangrijkste knop is: projectscope. Wat ga je allemaal doen in het project? Wat hoort er wel in, wat hoort er niet in?

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next