• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

DE 4X 100 METER INNOVATIEHORDEN

Een tijdje geleden vroeg een FMCG-bedrijf mij lid te worden van het kernteam van een innovatieprogramma. Ik ging me bezighouden met de onderwerpen planning en interfaces. Toen ik startte waren drie projectteams al hard aan het rennen met een deel van een totaalsysteem.

Er moest onder andere een apparaat, een verpakking en een ingrediënt ontwikkeld worden. Daarnaast werkten er teamleden aan programma-deliverables voor commercie en supply. Inzicht in de samenhang tussen al deze werkzaamheden en overzicht over de planning van het hele programma ontbraken. Aan mij de schone taak om een totaalbeeld te creëren, zodat er iets over de introductiedatum kon worden gezegd.

GEZAMENLIJKE MILESTONES

Ik begon maar eens met praten met de verschil-lende projectmanagers en liep samen met hen door hun deelplanningen. De een hield een Gantt chart bij, de ander een eenvoudig lijstje en weer een ander had helemaal geen planning. Zo was voor de meeste teams niet duidelijk op welke momenten ze het stokje aan de ander moesten overgeven. Daarom inventariseerde ik per team wanneer er wat precies moesten worden opgeleverd.

VELDTEST

Met het kernteam bedachten we zogenaamde programmahorden: momenten waarop we een doorsnede van het hele programma zouden bekijken. Dit was nodig omdat de deelprojecten een eigen fasering kenden, die onderling uit de pas liepen. Daarnaast heb ik mijlpalen vastgesteld voor de momenten waarop deliverables uit alle teams beschikbaar moesten zijn, zoals voor een gezamenlijke veldtest.

In het kernteam spraken we een wekelijkse update van de planning af, waarbij iedereen mij input zou leveren. Zo kreeg ik van de één een full monty update, van de ander een bericht van één regel in de sfeer van: ‘so far so good’. Die updates verwerkte ik elke week in de time line en presenteerde die in het kernteam. 

INZICHT EN OVERZICHT

Het resultaat was een actuele en geïntegreerde programmaplanning met helder zicht op alle dwarsverbanden tussen de deelprojecten. Zo hadden we niet alleen onderbouwde data voor alle belangrijke programmamijlpalen, maar ook een heuse finishtijd. En last but not least, door de overdrachtsmomenten goed te plannen voorkom je dat je zonder stokje over de finish rent.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

MAARTEN PELGRIM EN RICHARD MÜLLER VAN GAZELLE OVER DE UITDAGINGEN IN TIJDEN VAN CORONA EN DE MOGELIJKHEDEN EN GEVOLGEN VAN IOT VOOR PRODUCTINNOVATIE.

apr 26, 2021

De Coronacrisis leidde tot ongewone uitdagingen. Daarnaast is een ingrijpende transitie gaande: de integratie van het internet met fysieke productontwikkeling, Internet of Things (IoT).

Jan Willem Dik, (managing director): Duurzaamheid en digitalisering bieden veel interessante groeikansen

Jan Willem Dik, (managing director): Duurzaamheid en digitalisering bieden veel interessante groeikansen

feb 23, 2022

Deze tijd biedt heel veel interessante kansen, zien we bij BEACON. Eén daarvan is duurzaamheid. Eigenlijk zijn al onze opdrachtgevers daar hard mee bezig. Wij helpen hen de vertaling te maken van hun strategische doelen naar de praktische werkvloer van de innovatieprojecten waar ze mee bezig zijn. Daarnaast kijken we naar hoe je tijdens de projecten kunt rapporteren over duurzaamheid. Dat doen we bijvoorbeeld door met een kompas aan te geven hoeveel energie je verbruikt in een project ten opzichte van de voorganger.

INNOVEREN IN DE PRAKTIJK

INNOVEREN IN DE PRAKTIJK

apr 23, 2021

“Soms ligt een idee voor productinnovatie al een tijdje op de plank. Maar op de een of andere manier lukt het niet, ook al zijn de capaciteiten wel in huis. De mensen zijn te druk met hun eigen dagelijkse werk en moeten de innovatie er nog even bij doen. Er is geen centrale figuur die het coördineert. Het belangrijkste dat wij als BEACON komen brengen is zorgen dat de bal gaat rollen. Wij zijn een onafhankelijke partij en voor ons is het project de hoofdzaak. Wij zorgen voor voortgang, structuur en overzicht.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Menno van den Eijnden, projectmanager productontwikkeling:
  • MOOI DING: Calosol
  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next