• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

DE 4X 100 METER INNOVATIEHORDEN

Een tijdje geleden vroeg een FMCG-bedrijf mij lid te worden van het kernteam van een innovatieprogramma. Ik ging me bezighouden met de onderwerpen planning en interfaces. Toen ik startte waren drie projectteams al hard aan het rennen met een deel van een totaalsysteem.

Er moest onder andere een apparaat, een verpakking en een ingrediënt ontwikkeld worden. Daarnaast werkten er teamleden aan programma-deliverables voor commercie en supply. Inzicht in de samenhang tussen al deze werkzaamheden en overzicht over de planning van het hele programma ontbraken. Aan mij de schone taak om een totaalbeeld te creëren, zodat er iets over de introductiedatum kon worden gezegd.

GEZAMENLIJKE MILESTONES

Ik begon maar eens met praten met de verschil-lende projectmanagers en liep samen met hen door hun deelplanningen. De een hield een Gantt chart bij, de ander een eenvoudig lijstje en weer een ander had helemaal geen planning. Zo was voor de meeste teams niet duidelijk op welke momenten ze het stokje aan de ander moesten overgeven. Daarom inventariseerde ik per team wanneer er wat precies moesten worden opgeleverd.

VELDTEST

Met het kernteam bedachten we zogenaamde programmahorden: momenten waarop we een doorsnede van het hele programma zouden bekijken. Dit was nodig omdat de deelprojecten een eigen fasering kenden, die onderling uit de pas liepen. Daarnaast heb ik mijlpalen vastgesteld voor de momenten waarop deliverables uit alle teams beschikbaar moesten zijn, zoals voor een gezamenlijke veldtest.

In het kernteam spraken we een wekelijkse update van de planning af, waarbij iedereen mij input zou leveren. Zo kreeg ik van de één een full monty update, van de ander een bericht van één regel in de sfeer van: ‘so far so good’. Die updates verwerkte ik elke week in de time line en presenteerde die in het kernteam. 

INZICHT EN OVERZICHT

Het resultaat was een actuele en geïntegreerde programmaplanning met helder zicht op alle dwarsverbanden tussen de deelprojecten. Zo hadden we niet alleen onderbouwde data voor alle belangrijke programmamijlpalen, maar ook een heuse finishtijd. En last but not least, door de overdrachtsmomenten goed te plannen voorkom je dat je zonder stokje over de finish rent.

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

STAGE-GATE DOOD EN BEGRAVEN? OF TOCH NIET?!

apr 23, 2021

Stage-gate, scrum, agile, ... BEACON heeft de laatste jaren veel ervaring opgedaan met verschillende methoden om innovatieprojecten te plannen. Elk met voor- en nadelen. En hebben een manier van werken gevonden waar we enthousiast over zijn! Lees meer over deze aanpak in drie stappen.

Team van BEACON

BUSINESS EN DUURZAAMHEID, HOE VERHOUDEN DIE ZICH TOT ELKAAR?

apr 24, 2021

Veel bedrijven willen groen ondernemen, maar wat betekent dat? Moet je extra investeren? En moet je kiezen tussen winstoptimalisatie of duurzaamheid, of kan dat ook samengaan? “Eigenlijk is dat een achterhaalde visie”, stelt Jan Willem Dik. “Er zijn steeds meer voorbeelden van duurzaam producerende ondernemingen die economisch zeer succesvol zijn.

GESLAAGD NIEUWJAARSEVENEMENT ROND CIRCULAIRE PRODUCTINNOVATIE

GESLAAGD NIEUWJAARSEVENEMENT ROND CIRCULAIRE PRODUCTINNOVATIE

apr 24, 2021

Op 24 januari organiseerde BEACON het jaarlijkse nieuwjaarsevenement. Gestart werd met een workshop circulaire productinnovatie, in samenwerking met Marien Korthorst van Cirkel Design. De kern: op welk moment tijdens het gebruik van het product gaat de waarde omlaag en hoe kun je waardevermindering beperken? Dit gaat dus veel verder dan recycling. Dat het thema leeft is een ding dat zeker is: de workshop zat binnen korte tijd vol.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next