• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

MOOI DING – HYPERLOOP

Jan Willem Dik (senior projectmanager BEACON) over transportinnovatie en de hype eromheen

Met interesse volg ik de ontwikkelingen van de Hyperloop, het project waarvoor Elon Musk in 2015 een competitie uitschreef die in 2017 gewonnen werd door Delft Hyperloop. Een transportsysteem dat gebruik maakt van een vacuüm getrokken luchtdrukbuis, vergelijkbaar met buizenpost, waarin mensen en goederen vervoerd kunnen worden met een snelheid van 1200 km p/u. Een Hyperloop-ritje Amsterdam-Parijs duurt een half uur, kost weinig energie en veroorzaakt nauwelijks uitstoot.

Ik houd van zulke moonshot-projecten. Echt een stoere manier om te kijken naar het mobiliteitsvraagstuk. De potentiële impact is enorm en kan de wereld veranderen. Maar als tien procent lukt is het ook al grote winst voor het milieu.

Wat me wel opvalt is dat veel organisaties op deze trein lijken te springen om erbij te horen. Investeren in de Hyperloop is goed voor de PR. Het is een soort hype, successen worden uitvergroot om sponsorgeld binnen te halen. Dit mechanisme zag je ook bij de Ocean Cleanup, die nu ze wat verder zijn, met allerlei akkefietjes te maken krijgen. Ik vind het beter om hier nuchter naar te kijken en er helder over te communiceren, ook richting media. Vertel dat je een geweldig idee hebt, met grote voordelen en ook nadelen. Communiceer met alle betrokkenen en laat zien hoe je de problemen wilt gaan oplossen. Ik vind het belangrijk om eerlijk en genuanceerd over een project te communiceren.

Zo zal er een flinke impact zijn op de bovengrondse infrastructuur. Net als bij windmolens, die wil toch uiteindelijk niemand in zijn achtertuin hebben. Wat een project uiteindelijk onder de streep oplevert zien we pas over een aantal jaar. En dat is ook nog afhankelijk van aan wie je het vraagt. Tijdens het proces is het van belang om proactief over de risico’s te communiceren. In de projecten die we met BEACON doen geven we altijd op vaste momenten een samenvatting van de voortgang. Daar horen vanzelfsprekend ook altijd de risico’s bij. In samenwerking met specialisten brengen we alle risico’s in kaart. Die beoordelen we stuk voor stuk zorgvuldig en we ondernemen daar heel bewust actie op.

Ik hoop echt dat de Hyperloopontwikkelaars hun veelbelovende project gaan waarmaken, al leidt het maar tot één procent stikstofreductie.

Check Delft Hyperloop

Terug naar overzicht

You also might be interested in

INNOVEREN IN DE PRAKTIJK

INNOVEREN IN DE PRAKTIJK

apr 23, 2021

“Soms ligt een idee voor productinnovatie al een tijdje op de plank. Maar op de een of andere manier lukt het niet, ook al zijn de capaciteiten wel in huis. De mensen zijn te druk met hun eigen dagelijkse werk en moeten de innovatie er nog even bij doen. Er is geen centrale figuur die het coördineert. Het belangrijkste dat wij als BEACON komen brengen is zorgen dat de bal gaat rollen. Wij zijn een onafhankelijke partij en voor ons is het project de hoofdzaak. Wij zorgen voor voortgang, structuur en overzicht.

Banner Aviko

JOLANDA MAAGD (HOOFD INNOVATIE EN PRODUCTONTWIKKELING AVIKO) OVER BEACON

apr 24, 2021

'Om ons innovatiemanagement bij Aviko te professionaliseren, waren we op zoek naar een ervaren interim projectmanager die een impuls kon geven aan een lopend project. Iemand die goed projectleiderschap kon neerzetten binnen een complex innovatieproject, in een complexe organisatie als Aviko. Die senior projectmanager vonden we bij BEACON.

ZO GAAT NEDERLAND ELEKTRISCH RIJDEN

ZO GAAT NEDERLAND ELEKTRISCH RIJDEN

apr 20, 2021

Met prins Maurits van Oranje en Ruud Koornstra, oprichter van Tendris, vormt ir. Minnemijn Smit de driekoppige leiding van het ‘Formule E-team’. Doel: partijen, geld en mensen mobiliseren om Nederland aan het rijden op elektriciteit te krijgen. Hoe doe je dat?

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • BEACON social event 2022
  • Simon van Ipenburg, projectmanager BEACON:
    Productinnovatie en de nieuwe uitdagingen van de vierde industriële revolutie­­
  • MOOI DING: Kitex
  • BEACON Nieuwjaarsborrel 2023
  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next