• HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN
Beacon ManagementBeacon Management
Beacon ManagementBeacon Management
  • HOME
  • TEAM
  • VISIE
  • WAT WE DOEN
  • REFERENTIES
  • BLOG
  • CONTACT
  • NL
    • EN

DUURZAAMHEID MEENEMEN IN JE INNOVATIEPROJECT?

Veel instanties en bedrijven willen bijdragen aan een duurzame leefomgeving. Dit zien we ook terug in de politiek, in het gedrag van consumenten en in beschikbare producten. Toch blijkt het lastig om duurzaamheid daadwerkelijk mee te nemen in productinnovatie. Lisanne Bunk, afstudeerder Industrieel Ontwerpen, heeft voor BEACON in kaart gebracht hoe duurzaamheid leeft onder onze klanten en welke tools kunnen helpen om de vertaalslag te maken van een duurzame bedrijfsstrategie naar het productinnovatieproject. We feliciteren Lisanne met het behalen van haar Masterdiploma!

Uit de interviews die Lisanne gehouden heeft met een aantal van onze klanten bleek dat iedereen overtuigd is van het belang van duurzaamheid, maar het zeker niet altijd verwerkt is in het innovatieproces. Een belangrijke reden is dat duurzaamheid in het gedrang komt naast andere prioriteiten. Daarnaast denkt men vaak dat de klant niet ontvankelijk is voor een duurzaam product of is een hogere kostprijs een drempel. Duurzaamheid is ook een onvoorspelbaar terrein: zullen elektrische auto’s en kooktoestellen daadwerkelijk de norm worden? Om op onvoorspelbaar terrein te innoveren is durf en ook soms kapitaal en een lange adem nodig. Daarentegen kan bij succes een enorme voorsprong in de markt ontstaan.

Wat betreft beschikbare kennis zijn er inspirerende voorbeelden te vinden. Het boek ‘Products that Last’ van Conny Bakker, Marcel den Hollander, Ed van Hinte, Yvo Zijlstra geeft houvast bij het ontwerpen van een duurzaam business model. Een groeiend aantal bedrijven bewijst dat duurzaam ondernemen loont. Mooie voorbeelden zijn Auping, Ahrend of Interface, een bedrijf dat tapijt maakt van oude visnetten.

BEACON heeft een aantal praktische handvaten verzameld, waarmee we kunnen helpen om de vertaalslag naar uw project te maken. Meer weten of graag eens vrijblijvend sparren? Neem contact op met Jan Willem Dik

Lees ook deze blog van Jan Willem

Terug naar overzicht

You also might be interested in

Team van BEACON

BUSINESS EN DUURZAAMHEID, HOE VERHOUDEN DIE ZICH TOT ELKAAR?

apr 24, 2021

Veel bedrijven willen groen ondernemen, maar wat betekent dat? Moet je extra investeren? En moet je kiezen tussen winstoptimalisatie of duurzaamheid, of kan dat ook samengaan? “Eigenlijk is dat een achterhaalde visie”, stelt Jan Willem Dik. “Er zijn steeds meer voorbeelden van duurzaam producerende ondernemingen die economisch zeer succesvol zijn.

GOED GENOEG!

GOED GENOEG!

apr 22, 2021

In innovatieprojecten wordt van alles getest en gevalideerd. Maar wat houdt dat eigenlijk in? Hieronder een korte inleiding en een paar tips De woorden testen en valideren worden vaak met elkaar verward. Simpel gezegd: testen is ‘proberen of het werkt’, vaak een iteratief proces. Valideren is ‘aantonen dat het uiteindelijke product de gewenste resultaten gaat opleveren’..

Jan Willem Dik, (managing director): Duurzaamheid en digitalisering bieden veel interessante groeikansen

Jan Willem Dik, (managing director): Duurzaamheid en digitalisering bieden veel interessante groeikansen

feb 23, 2022

Deze tijd biedt heel veel interessante kansen, zien we bij BEACON. Eén daarvan is duurzaamheid. Eigenlijk zijn al onze opdrachtgevers daar hard mee bezig. Wij helpen hen de vertaling te maken van hun strategische doelen naar de praktische werkvloer van de innovatieprojecten waar ze mee bezig zijn. Daarnaast kijken we naar hoe je tijdens de projecten kunt rapporteren over duurzaamheid. Dat doen we bijvoorbeeld door met een kompas aan te geven hoeveel energie je verbruikt in een project ten opzichte van de voorganger.

Vind je deze blog interessant? Schrijf je in en mis geen enkele post!

Recente berichten

  • Jurre Miedema: ‘Om succesvol te innoveren is het zaak vroeg en regelmatig te testen’.
  • MOOI DING: de frikandel in poedervorm, een interessante snack-innovatie!
  • NIEUW AAN BOORD: Menno van den Eijnden
  • MOOI DING: Beosound Level
  • Yorick Koumans (projectmanager productinnovatie): ‘Vier de tussentijdse successen met je team’

Contact

 Jan Willem Dik

Jan Willem Dik

+31 6 14 82 37 92

janwillem.dik@beacon.nl
Jan Willem Dik

Contact Us

We're currently offline. Send us an email and we'll get back to you, asap.

Send Message

Maliestraat 7, 3581 SH Utrecht
+31 (0)6 53 65 05 89
mail@beacon.nl
LinkedIn
BTW- NL8060.14.751b02

Team
Visie
Wat we doen
Referenties
Blog
Contact
Ook werken in innovatie?

Op de hoogte blijven van de laatste innovatietrends?
Ontvang onze e-mailnieuwsbrief.

INSCHRIJVEN

KMO portefeuille

© 2023 Beacon Masters in Innovation • Privacy policy • Terms of use

Prev Next