Het managementboek van het jaar 2014 sluit naadloos aan op het thema van deze nieuwsbrief: innovatie en verandering. Marga Hoek staat vermeld als auteur, maar het boek bevat de inzichten van vele professionals. Dat is meteen de kracht ervan.
Centraal staat de kritiek op de oude economie. We moeten toewerken naar een nieuwe economie, één die duurzaam is op ecologisch, sociaal en financieel vlak. Om dat te bereiken moet de economie een fundamenteel andere basis krijgen. Hierin werken ondernemers, wetenschappers en particulieren met een open houding samen. Zo’n 50 organisaties dienen in het boek als voorbeeld van wat er al mogelijk is. Het gezelschap varieert van kleine start-ups tot bekende namen als Unilever.
Herkenning?
Zeker! Iedere ondernemer of werknemer die zich bezighoudt met strategie of innovatie zal de beschreven trends herkennen. Hoek introduceert de nieuwe economie aan de hand van zeven klassieke businessthema’s: klanten, leiderschap, financiering, waardeketen, innovatie, businesscases en schaalgrootte. De praktijkvoorbeelden frissen de hoofdstukken zonder meer op. Wel schetst Hoek door haar enthousiasme wellicht een wat al te positief beeld. Er zijn succesvolle pioniers in de nieuwe economie, maar dat wil nog lang niet zeggen dat we er al zijn.
Aanrader?
Pik om veel herhaling te voorkomen alleen de hoofdstukken eruit die voor u interessant zijn. Het pleidooi van Hoek voor de circulaire economie is snel begrepen en zet aan om er zelf mee aan de slag te gaan. Er missen wat praktische toepassingsmogelijkheden. Maar laat je inspireren en kijk hoe jij zaken kunt doen in de nieuwe economie!